Gefeliciteerd Landgraaf!

8 januari 2014

Gefeliciteerd Landgraaf!

Gefeliciteerd, u heeft gewonnen! Eind 2013 hebben de inwoners van Landgraaf massaal hun handtekening gezet om te stoppen met het onderzoek van dit College naar de verplaatsing van station Landgraaf.

De SP heeft een kaartenactie gevoerd tegen de verspillen van belastinggeld voor dit onzinnig onderzoek. Veel inwoners van Landgraaf vonden het ook zonde van het geld en alle handtekeningen zijn aangeboden aan wethouder Janssen bij de Algemene beschouwingen; zie verslag op onze website

Kortgeleden ontvingen we de raadsinformatiebrief van de gemeente Landgraaf waarin met zoveel woorden gezegd wordt dat het onderzoek naar de verplaatsing van het station in Landgraaf eindelijk gestopt wordt. Al jaren een thema waar de SP in Landgraaf zich druk over heeft gemaakt. De zin/onzin van verplaatsing heeft ook het programma "Kanniewaarzijn" van de VARA gehaald (hiernaast op onze website kunt u deze uitzending bekijken)

Nu het onderzoek gestopt wordt heeft de SP fractie toch nog een aantalvragen aan het college.

Geacht College,Dank voor de raadsinformatie brief inzake het stoppen van het onderzoek naar de verplaatsing van het station Landgraaf. Terecht concludeert u dat er ontwikkelingen zijn die maken dat onderzoek hiernaar niet opportuun is. Eerder hebt u al in een zienswijze ten behoeve van de aanbesteding van het openbaar vervoer per december 2016 aan de provincie aangegeven dat er een bushalte bij het treinstation dient te komen.U hebt met beide acties impliciet aangegeven dat u de argumenten van de SP, inzake het verplaatsen van het station, heeft overgenomen. De gemeente heeft geen financiële rol in het verplaatsen van het station, maar wel in de aanpalende infrastructuur. En verder kan het realiseren van een bushalte bij de aanbesteding van de concessie geregeld worden.Nu verplaatsing van het station geen prioriteit meer heeft van het college zouden wij vanuit de controlerende taak die de gemeenteraad heeft graag duidelijk hebben over de procesgang in het afgelopen jaar.

1. Graag ontvangen wij een overzicht van acties het college het afgelopen jaar heeft ondernomen om te komen tot deze stationverplaatsing?
  2. Hoeveel geld heeft de gemeente Landgraaf tot nu besteed aan externe onderzoek naar de verplaatsing van het station?
  3. Hoeveel ambtelijke tijd is in dit onderzoek gaan zitten?
  4. Zijn er nog andere kosten gemaakt tijdens dit proces?
  5. In hoeverre bent u er zeker van dat sneltrein in Landgraaf zal aandoen?
  6. Wat gaat de verdubbeling van het spoor en de snelheidsverhogende maatregelen betekenen voor de spoorwegovergang aan de Schwarzemiggerweg

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording binnen de gesteld termijn.Namens de fractie van SP Landgraaf,Ben Rewinkel, Fractievoorzitter SP