Bezuinigen op armoedebeleid, ik dacht het niet.

18 november 2010

Bezuinigen op armoedebeleid, ik dacht het niet.

De coalitie van GBBL, PvdA en VVD heeft bij de begroting 42.000 euro in mindering gebracht op het armoedebeleid en de bijzondere bijstand. Zowel in de commissievergadering als tijdens de raadsvergadering probeerde de sprekers van het GBBL de SP er van te overtuigen dat dit niet ten kosten van de mensen zou gaan.

Op onze vragen hoe er dan wel bezuinigd zou worden op dit punt kwamen allen maar super vage antwoorden. We zouden vertrouwen moeten hebben in de goede bedoelingen.

Voor de SP is het niet te pruimen dat de mensen die het minste te makken hebben mee zouden moeten betalen aan de crisis die door de banken is veroorzaakt. Niet landelijk, niet provinciaal en ook niet plaatselijk.

Als men mogelijkheden ziet om te bezuinigingen op bureaucratie, dan heeft dit college onze zegen. Men kan echter niet van de SP verwachten dat wij akkoord gaan met een bezuiniging op bijzonder bijstand en het armoedebeleid als het college en de afgevaardigde raadsleden weigeren hun kaarten op tafel te leggen.

Alleen SP, CDA, en fractie Teheux stemden tegen deze (niet gespecificeerde) bezuiniging.