Het “Pact van Parkstad”.

11 mei 2009

Het “Pact van Parkstad”.

Vanavond was er in het Parkstad Limburg stadion een presentatie aan raadsleden van het ‘Pact van Parkstad’. Een Pact is feitelijk een verdrag tussen twee landen. Hier wordt geen verdrag bedoeld maar een intentieovereenkomst van zeven colleges van burgemeesters en wethouders om uitvoering te geven aan een strategische (econmische) agenda. Eigenlijk een nieuwe regeling voor een uitvoeringsorganisatie op een vijftal gebieden omdat de WGR+ regeling (van december 2005) niet dat gebracht heeft wat verwacht werd.

De Parkstadraad, met daarin een vertegenwoordiging van de raadsleden, wordt in dit pact afgeschaft. De democratisch gekozen raadsleden worden op grote afstand van de besluitvorming gezet terwijl wel het drievoudige aan budget gegeven moet worden. Voor Landgraaf komt dit neer op € 1.5 miljoen. Een commissie Bogman moet voorstellen gaan doen over communicatie, informatie en audit. In hoeverre dit tegemoet komt aan de taken en rol van de gemeenteraad zoals die wettelijk bepaald is, dat is nog maar de vraag.

De bedoeling bi het pact is dat er een gewogen stemming bij het algemeen bestuur wordt ingevoerd. Hiermee bedoeld is dat afhankelijk van het aantal inwoners de stem van een afgevaardigd wethouder meer of minder waard is. Lijkt een heel nette methode maar in de praktijk komt het er op neer dat een gemeente als Heerlen bijna de helft van het aantal stemmen heeft en maar één of twee medestanders hoeft te hebben om een besluit er door te drukken. Andersom wordt het bijzonder moeilijk om een voorstel er zonder de gemeente Heerlen aangenomen te krijgen. Kortom, de positie van de gemeente Heerlen wordt wel heel bijzonder dominant. Misschien wel te dominant.

Het dagelijks bestuur zal een onafhankelijk voorzitter krijgen. Een zwaargewicht, en dat mag wat kosten, wordt gesteld. Vraag is of dit meer mag kosten dan de Balkenende norm. Een vraag of het fatsoenlijk en netjes is als iemand in een funtie in he4t bestuur meer mag verdienen dan de minister president. De drie medestanders van de voorzitter in het dagelijks bestuur zijn wethouders die zich dan wel zo’n 50 tot 60% van hun tijd moeten vrij maken voor deze functie. Hier zijn vele moeilijke vragen over te stellen.

Het is de bedoeling dat er al op 15 juni een raadsconferentie gehouden wordt met alle 7 de gemeenteraden om dan medio juli over ‘het Pact’ te besluiten.

Een ding is zeker. Uw SP fractie zal de voorstellen zeer kritisch tegen het licht houden. Wordt vervolgd.