PrinsjesdagProtest 17 september: extra aandacht voor het Nationaal Zorgfonds

6 september 2022

PrinsjesdagProtest 17 september: extra aandacht voor het Nationaal Zorgfonds

De strijd voor een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico gaat door. Zeker in tijden waarin alles rap duurder wordt, is het eigen risico voor steeds meer mensen een probleem. Deze boete op ziek zijn moet verdwijnen!

Al de hele zomer lezen we berichten over personeelstekorten in de zorg. Er moeten dus collega’s bij. Maar de hele kabinetsperiode komt er geen cent extra voor de zorgsalarissen bij. Terwijl uit onderzoek blijkt dat vier op de tien verzorgenden nu al kampt met geldzorgen. Alles wordt duurder, maar de lonen van zorgverleners stijgen veel te weinig mee.

Een Nationaal Zorgfonds zonder eigen risico pakt de geldverslindende bureaucratie, de grote winsten van de zorgverzekeraars en de farmaceutische industrie aan. Met dat geld kunnen we ervoor zorgen dat de boete op ziek zijn wordt afgeschaft én zorgmedewerkers beter betaald worden.

Maar dit kabinet wil dit niet. In plaats van te stoppen met de zorg als markt zien, gaat dit kabinet bezuinigen op de zorg. In totaal 4,5 miljard euro. Dat mogen we niet laten gebeuren.

Daarom gaan we naar het PrinsjesdagProtest op zaterdag 17 september in Den Haag. Want op Prinsjesdag presenteert het kabinet de plannen voor het komende jaar. Samen kunnen we laten horen dat het anders moet.