Nee, nee, nee

7 april 2016

Nee, nee, nee

Een grote meerderheid van de stemmers heeft in het referendum 'nee' gezegd tegen het verdrag met Oekraïne, zo ook in Landgraaf. De politiek kán deze uitslag gewoon niet negeren.

Bij het referendum, dat op 6 april gehouden werd, maakten in de gemeente Landgraaf 33,7% van de kiesgerechtigden gebruik van de mogelijkheid om zich uit te spreken over het associatieakkoord tussen de EU en Oekraïne. Hiervan stemde 21,8% vóór maar een ruime meerderheid van 77,8% wees het verdrag af.

Het opkomstcijfer is laag maar ook wel vergelijkbaar met dat van verkiezingen voor het Europees Parlement in de afgelopen jaren. Hoe dan ook is de uitslag een mooi succes voor de campagne die de Landgraafse SP-afdeling heeft gevoerd.

De SP heeft een puur op het associatieverdrag gerichte inhoudelijke Nee-campagne gevoerd.

Woordvoerder Irma Koopman: “Ook SP-afdeling Landgraaf ging de afgelopen weken de straat op om mensen erop te wijzen dat dit verdrag veel verder gaat dan alleen maar meer handel met Oekraïne waarvan met name multinationals zullen profiteren.”

De uitslag van het referendum is fantastisch. Het Nee-kamp heeft met een ruime meerderheid gewonnen. De nee-stem is winst voor Nederland, Europa, én Oekraïne.

Koopman: “Wanneer dit verdrag definitief van tafel is, kunnen we Oekraïne echt gaan helpen. Niet door oligarchen te verrijken, maar door een rechtsstaat op te bouwen en de corruptie daar te bestrijden.”

Ook zonder dit verdrag kunnen we Oekraïne helpen. Door rechters op te leiden, vakbonden op te bouwen, door de vrije pers te ondersteunen. En we kunnen helpen het land weer stabiel te maken.”

“Nu is het afwachten wat het kabinet, de Tweede Kamer en de Europese Unie met deze uitslag gaat doen. Wordt het verdrag er, net als de Europese Grondwet in 2005, op slinkse wijze doorgedrukt of neemt men de stem van het volk nu eindelijk eens serieus? We wachten in spanning af.”