Spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen vergt minder bomenkap, bewoners hekelen gang van zaken

6 september 2021

Niet 96, maar 19 bomen worden in de wijk Leenhof gekapt om de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen mogelijk te maken.

Dat heeft wethouder Freed Janssen van Landgraaf geantwoord op vragen van de VVD en SP. Die fracties wilden tijdens de recente raadsvergadering opheldering van het college nadat bewoners van Leenhof alarm hadden geslagen. Zij vrezen een kaalslag nu in hun buurt de werkzaamheden voor de spoorverdubbeling begonnen zijn.

VVD en SP toonden zich kritisch over de gang van zaken en vinden dat instanties als provincie, ProRail, aannemer en de gemeente tekort hebben geschoten bij de communicatie over het ingrijpende project, dat bijna zeventig miljoen euro gaat kosten.

Lees ook: Nu gevolgen van spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen zichtbaar worden, eist de politiek opheldering

Onzorgvuldig

Wethouder Janssen erkende dat de gemeente Landgraaf en aannemer Swietelsky steken hebben laten vallen. De handelwijze van Swietelsky richting de mensen van Leenhof kwalificeerde hij als ‘onzorgvuldig’. Janssen betreurde de gang van zaken.

Hij schetste dat Swietelsky in verband met de spoorverdubbeling een vergunning heeft aangevraagd voor de kap van 96 bomen bij Leenhof. „Ik vind dat de aannemer eerst op de plek had moeten gaan kijken voordat de vergunning werd aangevraagd.” Nadat de bewoners alarm hadden geslagen, werd de situatie ter plaatse nog eens onder de loep genomen. Het uiteindelijke resultaat is dat er niet bijna honderd bomen wegmoeten, maar slechts 19.

Lomp

Woordvoerder Ivo Steinbusch van de bewoners constateert dat het enkel aan de inzet van de bewoners heeft gelegen dat een kaalslag voorkomen is. „De gang van zaken is gewoon lomp, een ander woord heb ik er niet voor. De voorbereidingen voor de spoorverdubbeling hebben vijf jaar geduurd. Pas op het scheiden van de markt is het voor de omwonenden duidelijk geworden hoe ingrijpend de gevolgen zijn. Daar is tijdens de vier inloopavonden en vijftien bijeenkomsten voor omwonenden die gehouden zijn nooit met een woord over gerept. Nu worden excuses gemaakt voor de slechte communicatie. Ik heb mijn hele zolder vol liggen met excuses; daar koop ik niks voor.”

Steinbusch had namens de bewoners met een zogenoemde voorlopige zienswijze bezwaar tegen de bomenkap ingediend. Die zienswijze heeft hij ingetrokken, nadat aannemer Swietelsky had gedreigd met een rechtszaak. „De bezwaren blijven echter overeind, daar komen we nog op terug.”

voetnoot:
SP Landgraaf heeft Ivo in deze kwestie gesteund. Jos Wetzels is namens SP Landgraaf samen met Ivo bij de laatste stakeholdersvergadering geweest en Paul Sour is namens SP Landgraaf aanwezig geweest bij de door Ivo georganiseerde bijeenkomst in de wijk Leenhof, alwaar op locatie aanvullende tekst en uitleg werd gegeven door de betrokken partijen. SP Landgraaf was niet gelukkig met de mededeling, dat wederom 96 bomen dienden te moeten wijken. Ivo is ook bij onze laatste bestuursvergadering aanwezig geweest, om de zaak te verhelderen. Er zaten nogal wat haken en ogen aan de gehele kwestie. Samen met ons gemeenteraadslid Marc van Caldenberg zijn er vragen opgesteld, die vervolgens door Marc aan de gemeenteraad zijn voorgelegd. We zijn blij met het resultaat. Het scheelt maar liefst 77 bomen!