h

Gevolgen van spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen worden zichtbaar, de politiek eist opheldering

31 augustus 2021

Gevolgen van spoorverdubbeling Landgraaf-Heerlen worden zichtbaar, de politiek eist opheldering

Foto: Luc Lodder / Limburger

De fracties van VVD, SP en GBBL in Landgraaf willen meer duidelijkheid over de werkzaamheden rond de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen, die binnenkort beginnen en ruim een jaar duren.

Oppositiepartijen SP en VVD hebben gevraagd om tijdens de ingelaste raadsvergadering van komende donderdag het college hierover aan de tand te voelen. Coalitiepartij GBBL heeft een reeks schriftelijke vragen gesteld.

De politiek reageert nadat bewoners in Landgraaf zich roerden in verband met het kappen van bomen, noodzakelijk om het voorbereidende werk aan het spoor mogelijk te maken. De omwonenden klagen over een gebrek aan communicatie. Ze zijn van mening dat een deel van de bomen worden geveld zonder dat daarvoor een vergunning is afgegeven. Ook vrezen ze overlast door werkverkeer.

Lees ook: Aanstaande spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf leidt tot onrust bij omwonenden

Zeventig miljoen

De spoorverdubbeling kost in totaal een kleine zeventig miljoen euro en maakt het mogelijk dat in de toekomst twee keer per uur vanuit Heerlen via Landgraaf een trein naar Aken rijdt. Het grensoverschrijdende project moet eind 2022 afgerond zijn. In verband met de werkzaamheden wordt het treinverkeer tussen Landgraaf en Heerlen dit jaar en ook komend jaar op sommige moment helemaal stilgelegd. Voor het eerst zal dat tussen 24 en 27 september aanstaande het geval zijn.

Swietelsky

Nu de voorbereidingen in gang zijn gezet, wordt het voor de bewoners rond de spoorlijn ter hoogte van Landgraaf duidelijk hoe ingrijpend een en ander zal worden. Medio juli hebben ze alarm geslagen, waarna een onderhoud is geweest met een woordvoerder van de Provincie Limburg. Dat heeft de kou niet uit de lucht gehaald. VVD, SP en GBBL hebben naar aanleiding hiervan de zaak ook op de politieke agenda in Landgraaf gezet; tijdens het vragenuurtje van donderdag hopen ze meer duidelijkheid te krijgen van verantwoordelijk wethouder Freed Janssen (GBBL).

De gemeente Landgraaf is overigens formeel geen partij in deze zaak; dat zijn de provincie Limburg, ProRail als opdrachtgever en spooraannemer Swietelsky.

Jammer dat in het artikel de naam van Ivo Steinbusch niet genoemd wordt. Ivo is de bewoner van Leenhof die het initiatief genomen heeft om een bezwaarschrift in te dienen tegen de betreffende vergunningen. Hij heeft deze kwestie spreekwoordelijk aan "het rollen gebracht". SP Landgraaf heeft hem hierbij ondersteund.

Reactie toevoegen

U bent hier