h

AANSTAANDE SPOORVERDUBBELING HEERLEN-LANDGRAAF LEIDT TOT ONRUST BIJ OMWONENDEN

23 augustus 2021

AANSTAANDE SPOORVERDUBBELING HEERLEN-LANDGRAAF LEIDT TOT ONRUST BIJ OMWONENDEN

Foto: Bas Quaedvlieg / Limburger
27-07-2021 om 17:50 door Marcel de Veen

Laat, niet helder en soms onjuist. De communicatie rond de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf schiet tekort, vinden diverse mensen die in de buurt van het tracé wonen.

Het moment is aangebroken dat de voorbereidende werkzaamheden voor de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf beginnen. ProRail, verantwoordelijk voor het 70 miljoen euro kostende project, heeft deze week het startsein gegeven.

Lees ook: Extra veiligheidsvoorziening op dubbelspoor Heerlen-Landgraaf komt er niet

Nu realiseren de omwonenden zich eigenlijk pas goed wat hen te wachten staat. Het kappen van bomen, het flink uitdunnen van struiken en ander groen, plus de aanleg van een tijdelijk depot voor duizenden kubieke meters grond aan de Spoorstraat in Schaesberg.

Onnodig

Tot frustratie van de omwonenden. Ivo Steinbusch is woordvoerder namens de buurt. Hij vindt dat bewoners slecht zijn geïnformeerd en voor voldongen feiten zijn geplaatst. „In de voorbereidende fase is het ons nooit duidelijk gemaakt wat de gevolgen van deze operatie zijn. Grootschalige kap van bomen en honderden vrachtwagenbewegingen door smalle straten. Een onnodige aanpassing van de spoorbrug. Dat was onnodig geweest als wij onze inbreng hadden gehad.” Steinbusch wijst er onder meer op dat de onlangs bij de gemeente Landgraaf ingediende aanvraag voor de kap van 96 bomen voor de buurt als een donderslag bij heldere hemel komt.

Steinbusch trommelde maandag op locatie zo’n twintig medestanders op om de verantwoordelijken voor het project om uitleg te vragen. Lars Vervoort vertegenwoordigde de provincie. Hij kan zich de weerstand en de frustratie bij de bewoners voorstellen. „Ik snap de emotie. Maar ik bestrijd dat er niet juist gecommuniceerd is. Alle aanvragen zijn op een correcte manier ingediend, het project is helder belicht en er is ruimte geboden om bezwaar in te dienen. Niemand heeft dat gedaan.”

Ruimhartig

Vervoort zegt dat de spoorverdubbeling een groot project is, waarbij overlast niet te vermijden is. Hij beklemtoont dat bij de uitvoering van de werkzaamheden omzichtig wordt omgegaan met bomen en groen. „We hebben een herplantplicht voor bomen die verdwijnen. Daarin is de provincie ruimhartig. Ik heb aan de bewoners toegezegd het budget hiervoor te verdubbelen.”

ProRail werkt in 2021 en 2022 in opdracht van de provincie Limburg aan de spoorlijn Heerlen-Landgraaf. De verdubbeling maakt een tweede grensoverschrijdende reizigerstrein per uur naar Duitsland mogelijk. De werkzaamheden worden vooral doordeweeks uitgevoerd. Omdat er op momenten ook dicht bij het spoor activiteiten zijn, wordt het treinverkeer soms ook helemaal stilgelegd. Dat gebeurt tussen 24-27 september, 5-8 oktober 2021 en 28-31 januari 2022. Bovendien is er een sluiting voorzien tussen 5 maart en 7 mei 2022.

SP Landgraaf steunt Ivo in zijn strijd tegen de hinder die de aanstaande spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf met zich meebrengt. Ook hier dreigen 96 bomen te moeten wijken. SP Landgraaf vindt, dat er onlangs al meer dan genoeg bomen zijn verdwenen in Landgraaf (zie zwartboek "Kappen met kappen en beginnen met planten") en plaatst vragen bij de noodzaak van deze aangekondigde bomenkap.

Reactie toevoegen

U bent hier