SP-zwartboek: Kappen met kappen, beginnen met planten

19 juni 2021

SP-zwartboek: Kappen met kappen, beginnen met planten

Foto: Paul Sour

SP vindt bomenkap in Landgraaf te gortig en stelt er een zwartboek over samen

In het Strijthagebeekdal zijn de afgelopen tijd veel bomen gekapt.
Afbeelding: Luc Lodder

De gemeente Landgraaf gaat te rigoureus te werk bij het kappen van bomen in de diverse bossen. Dat is de SP van mening, die een zwartboek heeft samengesteld met tien actiepunten. Wethouder Bart Smeets heeft toegezegd om de suggesties te bekijken.

Natuurlijk was het de SP’ers zelf ook al opgevallen dat de zaag veelvuldig wordt ingezet in de bossen van Landgraaf. Na alweer een melding van ongeruste bewoners hebben ze, dit keer met kladblok en fototoestel, een rondgang door de bossen en de natuurlijke omgeving van Landgraaf gemaakt. De partijleden signaleerden op diverse plekken een kaalslag, bijvoorbeeld in het Strijthagerbeekdal, het Kapellerbos en het Eijkhagenbos.

Om nog meer inzicht te krijgen in de problematiek is vervolgens contact gelegd met Bosbeheer Landgraaf, de stichting Flora en Faunabescherming en de
gemeente Landgraaf. Daarna is het zwartboek ‘kappen met kappen, beginnen met planten’ samengesteld en deze week aangeboden aan wethouder Smeets.

Lees ook: De bossen hebben het niet alleen in Landgraaf zwaar, maar in heel Nederland

Aanbevelingen

In het zwartboek doet de SP een aantal aanbevelingen. Zo zouden de komende vier jaar 37.000 bomen extra aangeplant moeten worden in Landgraaf, voor elke
inwoner één. Ook is het goed als de gemeente sommige bossen aanmerkt als natuurbossen. Dat betekent dat daar niet gekapt mag worden en de natuur zich dus vrij kan ontwikkelen. Ook vraagt de partij dat er voor elke boom die gekapt wordt een nieuwe wordt aangeplant. Het beschermen van monumentale bomen, de aanplant van inheemse soorten en het vergroenen van schoolpleinen en wijken zijn andere speerpunten in het pamflet. Het houden van een boomfeestdag zou
kunnen zorgen voor meer besef bij de inwoners van het belang van bomen.

Hitte

Wethouder Bart Smeets (CDA, Beheer Openbare Ruimte) noemt het positief dat bewoners en ook de politiek zich zorgen maken over de toestand van de bossen. Hij erkent dat er de laatste tijd duchtig gerooid is in bossen en beekdalen. „Door de hitte in de afgelopen zomers zijn er veel bomen bezweken. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen voor wandelaars en andere recreanten. We gaan bij de kap niet zomaar te werk en dat hebben we ook geprobeerd te communiceren.
Daar zullen we mee doorgaan en zijn ook bereid om de mensen ter plekke
uit te leggen waar we mee bezig zijn.”

Smeets zegt dat weldra nieuwe bomen worden geplant, die beter bestand zijn tegen hoge temperaturen. Ook continue regulier onderhoud staat hoog genoteerd.