SP vraagt burgemeester naar aanpak vuurwerkoverlast!

16 februari 2020

SP vraagt burgemeester naar aanpak vuurwerkoverlast!

'We vragen onze politieagenten, brandweermensen en ambulancemedewerkers om mensen te beschermen, maar dan zullen we onze hulpverleners ook moeten beschermen. Daarom moeten we stoppen met gevaarlijk vuurwerk.' Dat heeft SP-fractievoorzitter Marc van Caldenberg gevraagd aan Burgemeester Vlecken.

Aanleiding voor de vragen zijn de bedreigingen waar hulpverleners ook de afgelopen jaarwisseling opnieuw mee te maken kregen. Ook schade aan gezondheid en eigendommen van onze inwoners en dierenleed zijn voor mensen aanleiding om met het vuurwerk te willen stoppen. Een ruime meerderheid van de Limburgers is daar inmiddels voorstander.

De Landgraafse SP vind dat al het gevaarlijk vuurwerk van de straat moet.
Wel hebben we gevraagd om siervuurwerk nog wel mogelijk te laten zijn en een grote gemeentelijke vuurwerkshow te organiseren zodat iedereen op een veilige manier toch van vuurwerk kan genieten.

Naast een verbod op gevaarlijk vuurwerk zullen we moeten investeren in het opsporen van illegaal vuurwerk. Om bedreigingen en overlast te voorkomen zullen we mensen die zich misdragen ook harder en sneller moeten straffen. Bovendien zijn investeringen nodig in de preventie en de begeleiding van (groepen) jongeren die zich zo misdragen, door beter jeugdbeleid en meer jongerenwerk.

Burgemeester Vlecken heeft toegezegd de gemeenteraad voor de zomervakantie te informeren over een plan van aanpak voor de volgende jaarwisseling