Zwembad in de Bende

19 april 2016

Zwembad in de Bende

“Nieuw zwembad voor Landgraaf !”, zei Irma Koopman, raadslid voor de SP.

Zwembad In de Bende heeft z’n beste tijd gehad. Dat kregen de raadsleden maandag 18 april tijdens een werkconferentie te horen van dhr. Timmermans van Drijver & partners, het onderzoeksbureau.

Het achterstallig onderhoud was eigenlijk 4 jaar geleden al nijpend. In 2008 lag er een mooi plan voor het zwembad, maar het toenmalige College koos om te wachten, ondanks dat In de Bende toen al afgeschreven was. In 2013 voerden inwoners en werknemers van In de Bende actie op het raadhuisplein.

Inmiddels kan wachten gewoon niet meer en daarom besloot deze gemeenteraad dat het bad per 1 januari 2017 moet sluiten.

Wel gaf de raad wethouder Regterschot opdracht om een onderzoek te doen naar de behoefte aan een regionaal bad en om te onderzoeken of er genoeg zwemwater in Parkstad is.

Vandaag lag dat rapport (bijlage) er: Er is een tekort aan doelgroepenwater en ook de spreiding van de zwemgelegenheden zouden beter kunnen.

Voor de SP is het van groot belang dat doelgroepen (speciaal onderwijs, reumapatiënten, kinderen, ouderen) een goed bereikbaar bad houden. Immers voor hen is het zwemmen meer dan een sport maar ook verbetering van fysieke en mentale gezondheid, vervanging van fysiotherapie, sociale contacten, participatie en veiligheid.

Het rapport geeft aan dat een nieuw doelgroepenbad een ideaal alternatief zou zijn, echter financieel niet het meest gunstig. Maar soms zijn beslissingen van een gemeenteraad meer dan een simpel afwegen van cijfers. Maatschappelijke belangen, sportiviteit en gezondheid spelen ook een rol. In het kader van de regionale samenwerking zou het natuurlijk mooi zijn als Landgraaf en Heerlen elkaar kunnen vinden en samen een doelgroepenbad van 25 x 12,5 meter bouwen op de gemeentegrens. Want samen kunnen we natuurlijk meer dan Landgraaf alleen. Daar zetten we dan ook stevig op in.

Mocht het uiteindelijk toch niet lukken samen met Heerlen dan is er nog steeds behoefte aan een klein Landgraafs bad, bijvoorbeeld de versie Hydra 1 (bijlage).

De SP is altijd voorstander geweest van behoud van een zwembad in Landgraaf. Gelukkig zijn er nu meerdere partijen die deze beslissing lijken te durven nemen.

We gaan dus inzetten op 2 opties:

1 In samenwerking met Heerlen een bad bouwen

2 Een eigen Landgraafs zwembad aanleggen

Deze 2 varianten worden verder uitgewerkt.

Natuurlijk zoeken we zo snel mogelijk duidelijkheid, voor bezoekers, verenigingen en het personeel van In de Bende. Ook hebben we nogmaals gepleit om het oude zwembad”, In de Bende, open te houden tot het nieuwe bad er staat.

Voor meer informatie kunt u altijd contact opnemen via:landgraaf@sp.nl