'U laat ze gewoon stikken'

10 maart 2016

'U laat ze gewoon stikken'

Met een brok in de keel worstelde Sharon Gesthuizen zich vanmiddag door haar aanklacht tegen staatssecretaris Dijkhof van Asiel. Hoe durfde de staatssecretaris te beweren dat 'opvang in de regio' de oplossing was voor de asielproblematiek? 'De regio' is een hel waar kinderen 's nachts op straat moeten werken, stelde het SP-Kamerlid. Ze had het met eigen ogen gezien tijdens werkbezoeken. 'En u laat ze gewoon stikken', zei ze tegen Dijkhoff. 'U staat met uw neus op het verpieteren van kinderen.' In een wereld waarin 60 miljoen mensen op de vlucht zijn, moet Nederland zijn bijdrage leveren, vond ze.

VVD'er Azmani, die de commissievergadering voorzat, mompelde nog 'mevrouw Gesthuizen', maar ze liet zich niet sussen. De staatssecretaris moest gedwee de verwijten ondergaan. Kritiek was er ook uit rechtse hoek. De PVV is groot voorstander van opvang in de regio (als asielzoekers maar niet naar Europa komen), maar een deal met moslimland Turkije is de partij een doorn in het oog.

Volgens de staatssecretaris moet de asielinstroom minstens met de helft verminderen door de afspraken met Turkije. Lukt dat niet, dan moet de EU op zoek naar alternatieve maatregelen, stelde hij. Afgelopen maandag spraken de EU en Turkije af dat Turkije migranten uit Griekenland gaat terugnemen. De EU gaat op haar beurt Syrische vluchtelingen overvliegen vanuit Turkije naar Europa. Het doel is het indammen van de ongecontroleerde asielinstroom.