Debat "Haal het geld waar het zit"

27 september 2015

Debat "Haal het geld waar het zit"

Foto: SP

Vrijdag 25 september heeft de SP Heerlen een interessante debatavond gehouden. Gasten waren Emile Roemer, Peter Merkens en Myrthe Hilkens.
Gastheer en presentator was Ron Meyer.

Het onderwerp van de avond was de vermogensongelijkheid in de wereld en in dit land en het gevaar daarvan.

Voorzitter van de SP Landgraaf, Irma Koopman, was aanwezig en heeft hier en daar een zin op kunnen schrijven omdat het hele debat opschrijven natuurlijk niet ging.

Emile Roemer, fractievoorzitter van de SP
Ongelijkheid is een probleem omdat mensen daardoor geen gelijke kansen krijgen. Arme mensen in Nederland gaan gewoon 7 jaar eerder dood dan de middeninkomens.
Ik kan dat niet accepteren omdat het veroorzaakt wordt door de politieke keuzes die de laatste decennia gemaakt zijn door CDA, VVD, PVV en nu ook door de PvdA.

Mensen zijn niet gek. Ze zien de ongelijkheid toenemen. Ze zien zieken worstelen om premie en eigen bijdrage te betalen. Mensen zien zelfs af van noodzakelijke zorg. Mensen zien dat zelfs erg slimme
kinderen minder gauw gaan studeren

In Nederland zit 66% van het vermogen bij de top 10% rijksten. Ruim 60% van alle Nederlanders bezitten samen slechts 1% van het Nederlandse vermogen. De laatste decennia zijn de lagere inkomens er zo'n 30% in koopkracht op achteruit gegaan, u kunt zich bedenken wat dat betekent voor het MKB. De winkel bij u op de hoek, de slager, de Blokker, etc. Iets eerlijk delen zou voor zoveel mensen beter zijn. Maar helaas maakten de politieke partijen van de laatste jaren deze keuzes.

Veel nutsbedrijven zijn geprivatiseerd. Als er dan winst gemaakt wordt dan wordt dat verdeeld onder aandeelhouders, maar als er een tekort is moeten wij bijlappen. Zoals we dat moesten bij de banken. Voor miljarden hebben we ze gered.

Ook voor jongeren is de ongelijkheid een gevaar. Ik was op een VWO-school in Breda en sprak met hen over de kansen die zij zouden krijgen als ze goed hun best zouden doen. Een goede baan, een auto, huis, gezin, etc.
Kort daarvoor was ik op een praktijkschool in Enschede geweest. Daar werkte een jongen keihard om zijn diploma te halen, maar er is, met of zonder diploma, geen toekomst voor hem. De WSW is afgeschaft. De dagbesteding sterk verminderd. Deze jongen komt dus gewoon thuis te zitten.
De jongeren in Breda vonden het niet meer dan normaal dat zij, met het geluk dat ze hadden met hun IQ en hun kansen, later iets meer konden bijdragen om ook de andere jongen een werkplek te verschaffen.
Helaas beslist onze regering tegen dat soort solidariteit.

Wanneer multinationals in heel Europa eerlijk belasting
zouden betalen dan brengt dat 1.000 miljard op. In Nederland betalen ze namelijk veel minder dan in de ons omringende landen.

Peter Mertens, voorzitter PvdA België
       (de Belgische SP)

Tussen 1945 en 1970 werkten gewone mensen samen en starten het ziekenfonds, woningbouwvereniging etc.
Toen kwam er een liberale stroming uit de USA die de mensen vertelde dat ze meer voordeel zouden hebben als ze ieder voor zich zouden gaan. We hebben allemaal gezien waar ons dat gebracht heeft.

We moeten echter niet terug naar de jaren 70 maar we moeten met zijn allen strijden en een streep trekken. We moeten het niet langer pikken.

Ik ben er van overtuigd dat er een soort van revolutie noodzakelijk is om de zaken echt te veranderen. Met het rechtse EU-beleid kun je als linkse regering in 1 land weinig. We zullen het dus samen moeten doen.

Ik sprak met Varoufakis en die gaf toe dat ze in Griekenland te naief zijn geweest. Ze dachten met feiten en wetenschap de EU wel te kunnen overtuigen, maar er werd niet eens naar ze geluisterd. We zullen het dus anders moeten aanpakken.

Myrthe Hilkens was 1 jaar kamerlid voor de PvdA en       trad toen af vanwege de politieke lijn

De PvdA doet al jaren mee onder het mom: zonder ons was het veel erger. Maar dat is toch niet waarom mensen op je stemmen!

Wij, de fractie wisten niets van het PimPamPetspel van die 6 mannen om die ene tafel. We kregen uiteindelijk 2 uur de tijd om het hele coalitieakkoord door te nemen. Misschien was het naief maar ik vertrouwde mijn partij en ging akkoord. Na een jaar kon ik het niet meer aan, ik ben gegaan.

In Engeland is nu Jeremy Corbyn benoemd als leider van de Labour partij. Iedereen in de sociaal-democratische partijen doet nu als hij een extremist is, maar hij is gewoon een klassieke sociaal-democraat. De rest is de Derde Weg ingeslagen.

Foto: Irma Koopman

Debat:
We laten ons massaal van alles wijs maken. De zorg is niet te duur, het zorgsysteem wel. Vaste banen bestaan wel! Het hoeft niet allemaal flexibel. Huurders moeten weer  invloed krijgen op wat er met hun huurcenten gebeurd. Mensen gaan niet meer over hun eigen omgeving en we moeten dat terugpakken!

Dat kan wel!

Het is weer de klassenstrijd van vroeger. De miljonairstaks was moeilijk om de mensen van te overtuigen. Het  wordt gauw geframed als een jaloezietaks. Maar nu hebben we al bijna 85% van de mensen er van weten te overtuigen dat het beter is voor de samenleving.

"De miljonairs van België vonden onze fietstocht langs hun huizen en verwarmde paardenstallen niet tof."

Alles van het CDA naar rechts wint gewoon steeds iets meer dan de linkse fracties. Linkse partijen moeten het lef hebben rechtse meerderheden blokkeren. Linkse partijen zouden sterker in het taalgebruik moeten zijn en zich niet steeds laten wegzetten. De term Gutmensch wordt gebruikt om partijen met een sociale ideologie weg te zetten als zure, jaloerse mensen die uit zijn op andermans geld. We moeten daar steviger tegenin gaan.

Alleen als je echt aan de knoppen kunt zitten moet je
meedoen, niet als je alleen aan andermans knoppen mag zitten. We moeten als echt links nooit naar het midden bewegen.
Geen liberaal beleid uitvoeren, dan liever de straat op met de mensen en protesteren tegen het gevoerde beleid. Dat zul je steeds meer gaan zien, strijden voor goed onderwijs, strijden voor zorg, strijden voor fatsoenlijke banen. We zullen als linkse partijen voorop lopen.

We willen veel te graag meedoen en gaan daarom onze standpunten naar het midden bijstellen. Dat is gewoon fout want deze wereld kan zo niet verder. We zullen samen met de mensen, van onderop, moeten knokken voor een betere wereld, een andere EU en een sociaal land!