SP GROTER DAN OOIT BIJ VERKIEZINGEN EUROPEES PARLEMENT

23 mei 2014

SP GROTER DAN OOIT BIJ VERKIEZINGEN EUROPEES PARLEMENT

De SP heeft gisteren bij de verkiezingen voor het Europees Parlement een historische uitslag geboekt. Afgaand op de eerste prognoses van de verkiezingsuitslag stijgt de SP van 2 naar 3 zetels. Procentueel is de SP gestegen van 7,1% van de stemmen in 2009 naar 10% van de stemmen nu. SP-leider Emile Roemer is erg tevreden over de uitslag: 'De SP is in het Europees parlement groter geworden dan ooit. Dat alleen al is historisch, maar deze uitslag is ook nog om een ander reden een mijlpaal. Als we naar de uitslagen kijken dan zou de SP vanaf nu de grootste partij op links zijn. Daarmee zal het politieke landschap gaan veranderen.'

Ook Dennis de Jong, Europees lijsttrekker voor de SP, reageert blij op de voorlopige uitslag. 'Ik ben heel tevreden met het resultaat zoals het er nu uitziet. Het is voor de SP de beste uitslag bij Europese Verkiezingen ooit. Ik heb de laatste dagen veel mensen gesproken die aangaven voor het eerst SP te gaan stemmen, zoals ondernemers en zelfstandigen. De SP is een aantrekkelijk alternatief geworden voor mensen die willen dat er hard gewerkt wordt in het Europees Parlement én die eurokritisch willen stemmen.'

De winst van de SP volgt op de zeer succesvol verlopen gemeenteraadsverkiezingen van de SP. Roemer: 'En dat gaan we ook in Brussel doen. Na twee keer zoveel zetels behaald te hebben bij de gemeenteraadsverkiezingen en een verdrievoudiging van het aantal gemeenten waarin we besturen, is dit het volgende succes dat de SP in drie maanden heeft geboekt.'