SP VERKLARING OVER VERKIEZINGSUITSLAG

2 april 2014

SP VERKLARING OVER VERKIEZINGSUITSLAG

De verkiezingsavond van vorige week maakte wat de SP betreft duidelijk dat de kiezer een andere politiek wenst. De grote winst van SP laat dit zien.

De PvdA heeft 430 kiezers minder aan zich weren te binden. Ondanks dit verlies is de PvdA de grootste partij van Landgraaf geworden.
Hiervoor is een felicitatie op zijn plaats. Ook een felicitatie aan Harry Leunissen persoonlijk. Hij wist het meeste aantal voorkeurstemmen op zijn naam te brengen.

De drie gezamenlijke partijen van Burgerbelangen hebben ruim 1100 kiezers verloren. Opgeteld nog steeds de grootste partij maar als je met drie partijen de verkiezingen ingaat, kom je er ook met drie uit.
Om gezamenlijk 11 zetels te halen blijf een knappe prestatie, waarvoor proficiat.

Het CDA heeft ondanks de fusie met twee eenpersoonsfracties een stemmenverlies van meer dan 500 geleden. Desondanks een behoud van 3 zetels, Proficiat.

GroenLinks heeft ondanks de grote inzet op vele dossiers en de prestaties binnen en buiten de gemeenteraad, dit niet weten te verzilveren. Er bleef ondanks stemmenverlies 1 zetel behouden.

Hetzelfde geldt voor de VVD

Een welgemeend proficiat geldt ook voor OPA. De eerste keer meedoen en dit meteen verzilveren met een zetel. Met 883 stemmen de op 1 na grootste winnaar van deze verkiezingen.

De grootste winst gaat echter naar de SP. Met 1032 stemmen méér dan in 2010 en twee zetels winst, de grootste winnaar. De kiezers hebben wat ons betreft dan ook aangegeven een ander beleid te willen. De SP heeft de verkiezingen ingezet met de stelling: minder asfalt en beton, en meer voor de mensen.

De kiezer heeft gesproken. Er zal een wijzigingen van beleid moeten komen waarbij de inwoner, de mens, weer centraal staat in het beleid.

De verhoudingen zijn flink door elkaar geschud en het lijkt erop dat een college vormen een grote uitdaging wordt. Wat de SP betreft zullen we
onze bijdrage leveren en sluiten we op voorhand geen enkele partij uit. Wel hebben we een aantal uitgangspunten, mede ingegeven door de
ingewikkelde uitslag.

Deze uitgangspunten zijn:

De grootste partij heeft de voorhand bij het openen van de onderhandelingen

• Als winnaar dient de SP een eerlijke kans te krijgen om aan het college deel te nemen.

• Los van de inhoud van de verschillende partijprogramma’s is stabiliteit een belangrijke factor.

• Een werkbare meerderheid is gewenst

Wij sluiten op voorhand een coalitie van vijf partijen niet uit. Het zal wel een moeilijke klus worden. De te vormen meerderheid in de raad is
klein en omdat verleden jaar november al een bezuiniging is ingeboekt op de formatie van wethouders.

De SP doet graag mee in een college om een substantieel deel van haar visie uit te kunnen voeren in concreet beleid.

Wat betreft het overeen te komen coalitieakkoord zoekt de SP partners waarbij de volgende punten voor de SP belangrijk zijn:

• Er wordt gezocht naar structurele aanvulling op de budgeten voor de
    zorg en de gelden uit Den Haag worden geoormerkt.

• De participatiewet: Het werken met behoud van uitkering wordt beperkt
    in omvang en tijd en wordt alleen ingezet als dit tot relevante werkervaring leidt.

• Stop van sloop betaalbare woningen, aanpassing van huidig beleid richting
    naar ‘sloop naar behoefte’.

• Er komt een ruimhartig armoedebeleid en armoedebestrijding.

• Preventie en buurtwerk is geen sluitpost.

• Het besluit inzake Park Heigank wordt opengebroken. Het plan wordt integraal, dus inclusief zwembad en sporthal, besproken.

Zoals duidelijk mag zijn is voor de SP  het op peil houden van het sociale domein van groot belang. Dit, ondanks de grote bezuinigingen uit Den Haag.  Daarvoor is het noodzakelijk, wat de SP betreft, dat er wordt gezocht naar structurele aanvulling op de budgeten voor de zorg, de thuiszorg, de jeugdzorg, de ouderenzorg en dat de gelden uit den Haag hiervoor worden geoormerkt.

Daarom willen wij een ambtelijk onderzoek laten uitvoeren naar de terreinen waarop reële bezuinigingen mogelijk geacht worden buiten het sociale domein om.

Coalities:

• Het lijkt ons logisch dat de grootste partij het initiatief neemt. Dat is de PvdA.

• Er is een coalitie te vormen met PvdA, SP, CDA en twee eenpersoonsfracties

• Er zijn coalities te vormen van GBBL met PvdA of SP of CDA al dan niet aangevuld met andere eenpersoonsfracties.