TRANSITIEs, UW EN ONZE ZORG

16 maart 2014

TRANSITIEs, UW EN ONZE ZORG

De laatste weken horen wij steeds vaker de geluiden, hoe denken jullie nu over die transitie, hoe gaan jullie het dan aanpakken?

De SP Landgraaf wil een duidelijk signaal afgeven dat er meer tijd nodig is om dit goed te regelen. We weten nog niet eens hoeveel geld er naar Landgraaf gaat komen.
Tot nu toe zijn alle gesprekken en afspraken hierover leuk, maar het is en blijft een feit dat wij niet weten wat er toegezegd kan worden en wie, wat of waar bezuinigd zal moeten omdat het geld gewoonweg niet genoeg zal zijn.

Het is te gemakkelijk om te zeggen "het gaat wel lukken", de burgers van Landgraaf hebben elkaar altijd al geholpen en zullen het nu ook gaan doen. Want daar gaat het met deze plannen zoals ze er nu liggen wel naar uit zien. U als burger zal het moeten doen!
De zorg zal voornamelijk gebaseerd moeten worden op vrijwilligers en burenhulp.

Wij willen eerst meer duidelijkheid vanuit Den Haag! We lezen, net als u, de berichten van experts in de media, dat het te snel gaat, dat het voor gemeenten teveel is en dat het nooit goed kan gaan zo.

Dus zijn wij van mening dat er maar 1 oplossing is en wel deze: Den Haag wij gaan dit niet doen zeker niet op deze manier! We hebben dan ook een motie ingediend om het College te verzoeken onze zorgen omtrent deze transities (WMO, jeugdzorg, AWBZ) aan het kabinet over te brengen in een gedetailleerde brief. Daar stemden alle fracties gelukkig mee in.

Wij willen eerlijk en open communicatie met onze burgers en geen sprookjes, hoe mooi ze nu ook voor gespiegeld worden.

Zodra we horen hoeveel geld er uit Den Haag komt (via de mei-circulaire) wil de SP Langraaf graag onze burgers eerlijk informeren over hoeveel geld er werkelijk komt uit Den Haag en wat dat zal betekenen voor u.

Samen praten over het bieden van de noodzakelijke zorg, samen met u en de verantwoordelijke instellingen kijken naar waar en hoe. En als er bezuinigd moet worden, hoe dit het beste op te lossen is.

Niet met de botte bijl maar in goed overleg.
Uit alle gesprekken met mensen die het zelf aangaat is ons een ding heel duidelijk geworden u maakt zich zorgen en ja, u begrijpt dat er bezuinigd zal moeten worden. Maar wie zorg nodig heeft moet gewoon zorg krijgen.

Een bijkomende zorg is de haalbaarheid in financiën.  Het zittende College heeft ons achtergelaten met een minimale financiele reserve door nog gauw, 6 dagen voor de verkiezingen, 1,2 miljoen uit te geven aan de aankoop van het clubgebouw van SVN plus nieuwbouw. Dus we moeten waarschijnlijk de gehele WMO/AWBZ/Jeugdzorg-transitie betalen uit de gelden die uit Den Haag komen.

We weten echter al dat er veel minder geld komt dan de regering nu aan deze taken uitgeeft, het is immers een bezuinigingsmaatregel. Met name in het begin kost zo'n overgang vaak extra geld, het zal vast niet goedkoper zijn.

Voor de SP staat voorop dat mensen de zorg krijgen die ze nodig hebben, dan zullen andere zaken in de gemeente maar even moeten wachten. Dat doet u thuis immers ook wanneer u grote rekeningen verwacht.....dan wacht u nog even met het aanleggen van de nieuwe tuin.