Telt jouw stem?

15 maart 2014

Telt jouw stem?

We horen van veel mensen dat ze niet willen gaan stemmen omdat het toch geen verschil maakt. Je hebt je ongetwijfeld wel eens afgevraagd wat de invloed van jouw ene stem is bij de gemeenteraads-verkiezingen. Je bent tenslotte één van de grofweg 32.000 Landgraafse stemgerechtigden. Zie jij je stem nog ergens terug?

Het antwoord is: 'Jazeker'.
Bij de gemeenteraads-verkiezingen mag jij als kiezer een stem uitbrengen op een kandidaat van een partij.
Het aantal raadszetels dat de partij uiteindelijk krijgt is afhankelijk van het totaal van de uitgebrachte stemmen. Hoe lager de opkomst, hoe meer invloed je stem heeft!

In 2010 had je in Landgraaf nog geen 700 stemmen nodig om een raadszetel te krijgen en mee te beslissen. Dus je stem is zeer zeker wat waard, laat die dan ook niet verloren gaan!

De Landgraafse gemeenteraad heeft 25 zetels. Laten we even van uitgaan dat alle stemgerechtigden ook hun recht uitoefenen. Dan zijn er voor het verkrijgen van één zetel ongeveer 1300 stemmen nodig.
Niet iedere stemgerechtigde gaat stemmen dus zijn er minder stemmen nodig voor een zetel. Bij een lagere kiezersopkomst weegt uw uitgebrachte stem dus zwaarder. Het opgetelde van het totaal aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door de het aantal zetels wordt de kiesdeler genoemd.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010 was het opkomstpercentage 54,44 procent ( bron: verkiezingsuitslagen.nl). De kiesdeler was daarmee 684.

Bij deze verkiezingen verwacht men een nog lagere opkomst, dus uw stem legt nog meer gewicht in de schaal. Wanneer de voorspelde 41% opkomst uitkomt krijgt een partij al met 518 stemmen een zetel.

Veel stemmen voor een politieke partij betekent veel zetels in de gemeenteraad. Hier ziet jij dus je stem direct terug.

Dus hoe meer mensen wel komen stemmen op de SP, hoe socialer Landgraaf wordt!

Wat je ook doet, doe het bewust en met overtuiging.