Verslechteringen Wet Werk en Bijstand

13 februari 2014

Verslechteringen Wet Werk en Bijstand

De gevolgen van het eerlijke verhaal van het huidige kabinet voor ouderen, kinderen en chronisch zieken, met hulp van VVD, PvdA, SGP, CU, D66 en zelfs het CDA.

In telkens 140 tekens leest u de boosheid en teleurstelling van Sadet Karabulut (SP) op twitter over de aangescherpte bijstandswet die in de Tweede Kamer is aangenomen.

Verslechteringen WWB:
1. Samenwoonboete (kostendelersnorm) AOW'ers, WWB'ers en andere uitkeringsgerechtigden.

2. Boete op mantelzorgen, geen uitzondering

3. Afschaffen categoriale armoederegelingen voor ouderen, kinderen en chronisch zieken en gehandicapten

4. Afschaffen langdurigheidstoeslag. Alle armoederegelingen worden geindividualiseerd.

5. Verplichte tegenprestatie, zonder instemmingsrecht voor werklozen

6. Geen tegenprestatie voor ex-politici met wachtgeld

7. Verhuisplicht zonder verhuisvergoeding

8. Kleedplicht werklozen

9. Strengere straffen bij niet nakomen verplichtingen zoals verhuis- en kleedplicht

10. Deze regels zijn in de toekomst ook van toepassing op arbeidsgehandicapten.

De SP denkt er heel anders over en stemde dan ook tegen deze maatregelen.

Iedere gemeente mag de regels anders toepassen, en dat zal betekenen dat er grote verschillen tussen gemeenten zijn. Ouderen die elkaar helpen worden gekort op hun AOW, wanneer kinderen hun ouders in huis nemen dan krijgt die oudere minder AOW. Dat terwijl u zelf voor uw AOW gespaard heeft!

Bijstandsgerechtigden moet je helpen zoeken naar een baan, en niet straffen. Het merendeel wil maar wat graag aan het werk, liever vandaag dan morgen, maar er zijn niet genoeg banen.Waar men ze graag naar toe wil laten verhuizen is ons een raadsel, de werkloosheid is in heel het land hoog. In Zuid-Limburg zitten we al met krimp en dan verplichten we mensen ook nog Limburg te verlaten? Ook al verzorgen ze hun ouders hier, hebben hun kinderen hier op school? Niet als het aan de SP ligt.
Wanneer van mensen in de bijstand een tegenprestatie mag worden verwacht, dan ook van oud-politici met wachtgeld. De vele voorstellen van de SP hierover, ook lokaal, zijn telkens afgewezen. Gelijke monniken, gelijke kappen toch?

Want hoe aardig uw voetbaltrainer, oude buurman of voorzitter ook is, er moeten in de komende tijd belangrijke beslissingen worden genomen over allerlei zaken die ons allemaal raken.
Wij hebben daar als SP al maandenlang cursussen over gevolgd, bijeenkomsten en voorlichting over gehad. Wij hebben steun uit onze SP Statenfractie (Provinciale Staten regelde eerst de jeugdzorg) en de Kamerfractie en wetenschappelijk bureau van de landelijke SP.

Wij weten van wanten en kunnen het.....100% sociaal!