Tweedeling vergroot door Participatiewet

21 februari 2014

Tweedeling vergroot door Participatiewet

Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer (VVD, PvdA, D66, CU en SGP) heeft donderdag voor de Participatiewet gestemd. SP-Kamerlid Sadet Karabulut: ‘Het is volstrekt onverantwoord en onacceptabel dat staatssecretaris Klijnsma samen met de VVD een stukje beschaving in de uitverkoop doet. De titel mag dan wel prachtig klinken, de maatregelen sluiten arbeidsgehandicapten en werklozen uit, verarmen en leiden tot een groeiende tweedeling in de maatschappij.'

Met de Participatiewet bezuinigt het kabinet twee miljard euro op mensen met een arbeidsbeperking. De sociale werkvoorziening wordt een sociaal sterfhuis, vanaf 2015 komt er niemand de sociale werkvoorziening meer in. 70.000 van de in totaal 100.000 plekken worden geschrapt. Alle 240.000 jonggehandicapten worden herkeurd. Mensen die arbeidsvermogen hebben zullen vanaf 2018 met 5% op hun jonggehandicaptenuitkering worden gekort. Wel behouden zij hun Wajong. Vanaf 2015 geldt voor arbeidsgehandicapten die nog geen Wajonguitkering hebben dat zij onder het bijstandsregime vallen.

Karabulut: ‘Zo worden arbeidsgehandicapten en werklozen gestraft voor het falen van de regering en banken. Geen fatsoenlijke voorzieningen meer voor onze jeugd, arbeidsgehandicapten levenslang in een bijstandsregime, te lage uitkeringen. Dit is niet alleen in strijd met alle beloftes van mevrouw Klijsnma maar vooral heel gemeen. Waarom krijgt Mark Rutte zijn zin door de rijken te sparen en de mensen die het al niet breed hebben verder uit te persen? Waarom wordt onze beschaving in de uitverkoop gedaan?'. In het debat vroeg Karabulut de staatssecretaris haar sociale gezicht te tonen. Karabulut: Wij kunnen als we willen echt wel die 1% van onze rijksuitgaven aan arbeidsgehandicapten besteden. Als het kabinet zo nodig wil bezuinigen moet ze het geld halen bij de fraudebestrijding, de villasubsidies of met de invoering van een 1% miljonairstax.'

De SP zal onderdeel blijven uitmaken van het platform Armoede werkt niet voor gelijke kansen op werk en inkomen. Karabulut: Samen staan we sterk. Dus sluit je aan via de site , dan maken we een vuist tegen deze foute plannen!'