Peuterspeelwerk en VVE

18 februari 2014

Peuterspeelwerk en VVE

Gisteren waren alle raadsfracties uitgenodigd bij peuterspeelzaal Ukkepuk. Een gezellige, bijna feestelijke, leerzame ervaring met zeer gezellige kindjes en vrolijke 'juffen'!
Wel handen uit de mouwen natuurlijk, grommen als een beer, snotneus vegen, stampen als een olifant, snotneus vegen, sluipen als een tijger, snotneus vegen, optochtdansen, voorlezen, en meer snotneusjes.

Peuterspeelzaal Ukkepuk in Landgraaf is een VVE, dat wil zeggen Voor- en Vroegschoolse Educatie. De kinderen worden op een zeer speelse manier voorbereid en begeleid naar de basisschool. Problemen worden met ouders besproken en eventueel volgt een doorverwijzing naar bv. logopedie.
De SP hecht er waarde aan dat de kindjes al vroeg vriendschappen sluiten, ouders elkaar ontmoeten, er banden voor het leven ontstaan en natuurlijk dat de kinderen vroeg en goed op weg geholpen worden. De jeugd heeft de toekomst is dan misschien een cliche, maar in ieder cliche zit een kern van waarheid.

Wij hebben dan ook het liefst een peuterspeelzaal in iedere wijk. Een wijk zonder school zou niet moeten kunnen. Helaas is het aantal schoolgaande kinderen in Landgraaf niet voldoende om dit te realiseren, dus we gaan in elk geval inzetten om in iedere wijk een dependance voor onderbouw te hebben die goed samenwerkt met de peuterspeelzaal en de VVE.

Zie ons verkiezingsprogramma, hoofdstuk 5

Het doet pijn als we horen dat de leidsters in Landgraaf geen aanvullende cursussen kunnen volgen, er geen geld is voor extra materiaal, terwijl men dat in Kerkrade en Heerlen wel kan. Het resultaat van politieke keuzes die namens u genomen zijn.

Deze kinderen verdienen beter, een goede opvoeding en goed onderwijs geeft kinderen kansen in het latere leven, zodat ze, zonder achterstand, een waardevolle bijdrage kunnen gaan leveren aan onze samenleving.