Lokale of landelijke partij?

19 februari 2014

Lokale of landelijke partij?

Raadsleden van lokale partijen lijken het meest op de rechtse partijen in hun opvattingen over wat belangrijk is. Prioriteiten van lokale politici komen in grote lijnen overeen met die van hun kiezers, maar er zijn wel partijpolitieke verschillen. SP-raadsleden vertegenwoordigen hun achterban in dit opzicht het best en D66-raadsleden het minst.

André Krouwel onderzocht het verschil tussen een landelijke  partij en een lokale partij. Is het zo dat lokale partijen meer en beter weten wat voor die kiezer belangrijk is?
Nee dus, terwijl lokale partijen wel het meest lijken op de bevolking als geheel, zijn het de SP-raadsleden die hun achterban in dat opzicht het best vertegenwoordigen.
Toch hebben SP-kiezers het minst vertrouwen in het gemeentebestuur. Dat komt, volgens Krouwel omdat de SP heel vaak buiten het College wordt gehouden.

Daardoor is er een mismatch tussen lokale politici en hun kiezers. Lokale partijen maken zich, net als de rechtse partijen, meer druk over het aanleggen van parkeerplaatsen dan het bouwen van woningen volgens Krouwel.

Wellicht kwam de SP daarom de afgelopen 4 jaar geregeld met de uitspraak: Investeer in mensen, niet in asfalt en beton!

Lees het artikel van Krouwel: