De accijnsverhoging

15 februari 2014

De accijnsverhoging

Het is weer typisch iets van dit VVD-PvdA-kabinet om zonder grondig onderzoek de accijns op brandstof te verhogen. Ze hadden het gewoon even hier in de buurt kunnen vragen.

Nee ze voerden de verhoging in en spraken af er in mei 2014 een evaluatie over te houden. Inmiddels was eind januari al duidelijk dat de gevolgen desastreus zijn, precies zoals de SP voorspelde, kost het de schatkist 180 miljoen.

Gauw terugdraaien zult u zeggen!!

Ja dat dachten wij ook, dus Emile Roemer diende vanmiddag namens de SP opnieuw een voorstel in om de effecten van accijnsverhoging in de grensstreken snel te bespreken. Dat deed de SP-fractie al eerder, bij de invoering, want zoiets ingrijpends moet je na ongeveer 2 maanden evalueren. Dus een nieuw verzoek voor evaluatie ingediend.

Maar helaas....VVD en PVDA blokkeerden ook nu weer dit voorstel, ondanks dat de maatregel dus geld kost. Ze willen er niet eerder dan in mei 2014 over praten.
Tegen die tijd zal de schade voor bedrijven in de grensstreken nog groter zijn en de schade voor de schatkist ook.

Een aantal bedrijven zullen het tot die tijd niet redden.
De SP blijft vechten, ook voor de ondernemers in onze grensstreek!