h

Buurten over verkeer in Grensstraat

10 februari 2014

Buurten over verkeer in Grensstraat

Jarenlang heeft de GBBL wethouder Freed Janssen voor de aanpak van de verkeersoverlast gegokt op de randweg. Tegen beter weten in bleef hij maar volhouden dat vanuit Duitsland medewerking zou komen. Nu ook voor het GBBL duidelijk is dat deze weg er de komende jaren zeker niet zal komen, staan de bewoners van de Grensstraat met lege handen. Er is niet nagedacht over een plan B.

 

Zaterdag is de SP Landgraaf huis aan huis gegaan met de vraag aan de bewoners hoe nu verder. Uiteraard kwam de randweg als beste oplossing uit de bus. Duidelijk werd ook dat het verkeer de laatste tijd door de accijnsverhogingen in Nederland nog verder is toegenomen.  Ook hoorden we van verschillende bewoners klachten over het hard rijden door tractoren.

 

Tot teleurstelling van veel bewoners wordt er niet of nauwelijks handhavend opgetreden bij het nachtelijk vrachtwagenverbod. Vertoont het wegdek op enkele plekken gaten en is het voor fietsers zo gevaarlijk dat de meesten op het trottoir fietsen.
Als oplossingen worden gezien het handhaven van het nachtelijk vrachtwagenverbod, met eventueel uitbreiden naar een volledig verbod.  Ook wordt het instellen van een 30 km zone als mogelijke oplossing gezien.

Waar we van opkeken was dat enkele bewoners aangaven dat er geen geluids- en trillingsmetingen bij de woningen verricht zijn.

 

Laat het duidelijk zijn. De SP zal na de gemeenteraadsverkiezingen zorgen dat oplossingen van de verkeersproblematiek in de Grensstraat en omgeving op de agenda van de coalitieonderhandelingen komt. Een randweg zal noodzakelijk blijven. Tot dan lijkt het inrichten van een 30km zone en handhaving van het vrachtverbod lijkt op dit moment het snelst te realiseren.

U bent hier