Wij willen werk geen armoede!

17 oktober 2013

Wij willen werk geen armoede!

Hoe kun je mensen zo in de steek laten? Dat gevoel kreeg ik vorige week toen we in de Tweede Kamer met PvdA-staatssecretaris Klijnsma over de Participatiewet praatten.

Dit kabinet wil alle jonggehandicapten herkeuren. Volgens Klijnsma zullen 65.000 jonggehandicapten in de bijstand belanden en nog eens 15.000 jonggehandicapten zullen hun uitkering verliezen en volledig uit beeld verdwijnen. Klijnsma goochelt er op los: ruim 60.000 mensen zouden na de herkeuring volgens haar zelfs genoeg geld verdienen om rond te kunnen komen. Ik geloof daar niks van. De werkloosheid is hoog en steeds weer blijkt dat jonggehandicapten helemaal niet makkelijk werk vinden. Ook uit onderzoek blijkt dat de helft van diegenen die wel werk vinden een jaar later weer werkloos zijn. Vele tienduizenden mensen die nu nog goed rondkomen met de Wajong, zitten straks in de bijstand. Zij krijgen van het kabinet een enkeltje armoede.

Jonggehandicapten verdienen beter. Natuurlijk is werk beter dan een uitkering, maar dat werk moet er dan wel zijn en mensen moeten dat werk wel aankunnen. Klijnsma draait het om. Ze bepaalt eerst dat ze keihard wil bezuinigen en vertelt dan dat dit goed is voor mensen in de Wajong. Het is de wereld op zijn kop.

Zo zie je maar weer eens hoe het in de politiek teveel over cijfers gaat en te weinig over mensen. Ik blijf knokken voor al die mensen die nu nog dankzij hun Wajong-uitkering een fatsoenlijk leven kunnen leiden. De SP staat niet toe dat tienduizenden jonggehandicapten in de bijstand worden geduwd. Laten we knokken voor werk voor wie werken kan maar ook voor een goed vangnet voor wie dat nodig heeft. Armoede werkt niet!

(van 3 september t/m 26 november tijdelijk Kamerlid voor de SP gedurende het zwangerschapsverlof van Sadet Karabulut)