Regionale woonvisie Parkstad faalt, lage inkomens zijn de dupe

20 augustus 2013

Regionale woonvisie Parkstad faalt, lage inkomens zijn de dupe

Woningcoöperatie Heemwonen gaat binnenkort in de Landgraafse wijk Lichtenberg tientallen goede en betaalbare eengezinswoningen en flats slopen. Dit in een tijd dat, hoe raar het ook mag klinken, er in deze regio grote nood is aan woningen, betaalbare woningen wel te verstaan.

Zoeken naar een woning in Landgraaf begint bij

http://www.thuisinlimburg.nl. Dit is de website van een samenwerkingsverband van 6 woningcoöperaties. Zoekend naar een eengezinswoning in Landgraaf beneden de grens van de huurtoeslag, levert welgeteld 2 resultaten op. Voor de ene woning waren er 3 dagen voor sluitingstijd van de termijn al 142 reacties en voor de anderewoning 165.

Dan maar verder kijken naar een appartement, met of zonder lift, eveneens onder de grens van 600 euro per maand. Geen enkele flat is er per direct beschikbaar en slechts één flat komt beschikbaar op termijn.

Hoe is dit mogelijk. Landgraaf ligt in een gebied met de zowat sterkste bevolkingskrimp van Nederland. Dan maar eens kijken bij de koopwoningen tot 175.000 euro. Het maximum bedrag dat voor een eventuele startersregeling geldt. Via www.Jaap.nl blijken er 324 woning in Landgraaf te koop te staan.Een aantal van deze woningen zijn nog bewoont maar er zijn er ook veel die al leegstaan en per direct beschikbaar zijn.

Vanuit de regionale woonvisie van Parkstad moeten er in Landgraaf nog honderden woningen gesloopt worden om niet teveel leegstand te hebben. De berekeningen waarop deze keuze gemaakt is, zijngebaseerd op schattingen van de bevolkingsontwikkeling van jaren geleden. In de praktijk blijken er vooral koopwoningen leegstaan en is er behoefte aan goedkope huurwoning. Maar wat wordt er gesloopt? Dat zijn de betaalbare huurwoningen terwijl hier een aantoonbaar gebrek aan is. Gesloopt worden ook betaalbare flatwoningen.

Waar is de leegstand? Juist, in de sector koopwoningen, maar daar wordt nauwelijks iets in aangekocht om te slopen.

Het beleid van de gemeente Landgraaf (bestuur van GBBL en PvdA) leidt tot een vreselijke verstoring van de woningmarkt. Er wordt gesloopt waar behoefte aan is terwijl het probleem van de leegstand bij koopwoningen niet aangepakt wordt. GBBL wethouder Dritty, tevens woordvoerder bij Parkstad Limburg op dit gebied, zorgt dat mensen met een smalle beurs gedwongen worden naar omliggende gemeenten te verhuizen. Maatschappelijk kapitaal in de vorm van betaalbare woningen wordt vernietigd.

Het kan, en het moet anders. Woningcoöperaties zouden geen toestemming moeten krijgen om woningen te slopen waar nog voldoende huurders voor te vinden zijn. Ook woningen slopen waardoor wachtlijsten groeien is tekenend voor het falend beleid in Landgraaf en Parkstad. In de Landgraafse wijk Lichtenberg worden binnenkort een groot aantal woningen gesloopt die bouwtechnisch nog van behoorlijke kwaliteit zijn. Ook worden veel flatwoningen in deze buurt met de grond gelijk gemaakt, flats waar nog behoefte aan is.

Het wordt tijd dat er een nieuwe woonvisie gaat komen. Een visie die meer is dan een vertaling van verouderde gegevens over bevolkingskrimp. Een nieuwe woonvisie die aansluit bij de behoefte (en beurs) van de inwoners.