Kakert in verzet tegen sluiting basisschool.

24 november 2011

Kakert in verzet tegen sluiting basisschool.

Zo'n 100 leerlingen met hun ouders protesteerden woensdag tegen de sluiting van de basisschool in de Landgraafse wijk de Kakert. Het schoolbestuur van Movare heeft besloten om met ingang van het volgend schooljaar de school te sluiten. Een stoet van leerlingen, ouders en buurtbewoners trok vanuit de school naar het gemeentehuis om daar ruim 750 handtekeningen aan te bieden aan de wethouder Erkens van onderwijs. De SP ondersteunt de actievoerders en liep daarom ook hand in hand mee met de mensen om ze een hart onder de riem te steken.

De Kakert is een gezellige volksbuurt in de kern Schaesberg waar de bewoners vaak al generatie op generatie wonen. Een buurt waar zowel jong als oud van oudsher met elkaar samenleefde en een bloeiende middenstand had. De laatste jaren is de leefbaarheid van de buurt in de ogen van veel bewoners in rap tempo achteruit gegaan. Winkels zijn er niet meer, de sporthal is met de grond gelijk gemaakt, de laatste frituur is gesloten en gemeenschapshuis t' Berbke is staat op instorten. Met de aangekondigde sluiting van basisschool t' Kakertshofke verdwijnt zo ongeveer de laatste voorziening die er nog in de wijk aanwezig is. Voor veel mensen is de maat nu langzamerhand vol. “Als je aan onze kinderen komt, dan kom je aan de Kakert”.

Gewapend met spandoeken begon de protestmars bij de school op weg naar het gemeentehuis. Een lange en vermoeiende tocht berg op. Een tocht die velen van hun vanaf het volgende schooljaar zullen moeten maken om bij hun nieuwe school te komen als de plannen doorgaan. De kinderen zongen de leus “Onze school die gaat niet dicht” en toonden de spandoeken met daarop de tekst “help ons” aan de voorbijgangers.

Op het gemeentehuis aangekomen ontving wethouder Erkens van onderwijs de handtekeningen van de demonstranten. In een reactie gaf hij aan blij te zijn dat er zoveel mensen zich bereid hadden getoond om zich te willen inzetten voor hun school. Hij gaf hierbij aan dat hij niet diegene is die gaat over het sluiten van de school, maar dat is het schoolbestuur. Wel wilde hij de handtekeningen aan het schoolbestuur overhandigen. Dit laatste was meer een symbolische daad want hij gaf aan dat de kans dat hij het schoolbestuur kon overtuigen niet groot was en hiervoor ook eigenlijk geen argumenten wist.

De SP vindt dat t' kakertshofke voor de Kakert behouden moet blijven. De school vervult op dit moment een belangrijke sociale functie binnen de wijk en voor de ontwikkeling van de kinderen. Daarom hebben wij onze hulp aangeboden aan de demonstranten om samen met hun te gaan nadenken over een oplossing.