Emile Roemer over pensioenen

19 november 2011

Emile Roemer over pensioenen

We hebben er al lang voor gewaarschuwd, maar uit een uitgelekt stuk waar onze eurofractie de hand op heeft weten te leggen, blijkt het nu duidelijk: Brussel heeft het gemunt op ons beste pensioenstelsel ter wereld.

De Europese Commissie wil gaan voorschrijven op welke leeftijd wij met pensioen kunnen gaan. Ik vind het van de gekke dat Brussel mensen in de toekomst volstrekt in het onzekere laat wanneer ze uiteindelijk met pensioen kunnen: geen 65, geen 66, geen 67…, nee een datum die afhankelijk is van hoe oud mensen gemiddeld worden. En wat hebben de laagste inkomens aan een ‘gemiddelde leeftijd’? Zij sterven bijna 7 jaar eerder en betalen dus de prijs.

Zelfs pensioenafspraken die werkgevers en werknemers met elkaar gemaakt hebben in de CAO’s zijn voor Brussel niet heilig. Nationale regeringen moeten de CAO’s gaan openbreken als de pensioenleeftijd - in de ogen van Brussel - te laag is. Er dreigen zelfs Europese wetten te komen om vervroegd uittreden onmogelijk te maken: een verbod op een VUT-regeling. Uitzonderingen, voor mensen met zwaar werk, maakt de Commissie niet.

Tenslotte bevestigt het uitgelekte document dat Brussel ons pensioen ziet als een financieel product waar de markt geld mee kan verdienen. Een grote Europese markt voor privé-pensioenen: ieder voor zich dus. Hier komt de aap uit de mouw: Brussel wil helemaal geen collectief pensioen, zoals de AOW, of een aanvullend pensioen zoals alle werknemers in Nederland nu verplicht moeten hebben. Ook hier is Brussel weer alleen geïnteresseerd in markt, markt, markt en gaat Brussel zich weer bemoeien met zaken waar we zelf over gaan.

Het is mooi dat we de plannen nu al kennen. De Nederlandse regering heeft nog een maand de tijd voordat de Commissie officieel met het stuk naar buiten komt. Ik zeg dan ook tegen Mark Rutte: kom op, mouwen opstropen en ertegenaan. Zorg ervoor dat deze tekst helemaal van tafel gaat. Zorg ervoor dat Nederland zeggenschap blijft houden over ons beste pensioenstelsel ter wereld. We mogen het niet laten gebeuren dat Brussel ons unieke pensioensysteem ruïneert.
Emile Roemer