Algemene beschouwingen slot.

12 november 2011

Algemene beschouwingen slot.

De spreektijden bij de algemene beschouwingen zijn verdeeld naar het aantal zetels. Eenmanspartijen krijgen 6 minuten spreektijd, de SP 8 minuten en zo oplopend naar 14 minuten.

“We zijn weliswaar niet gelijk, maar wel gelijkwaardig” stelt fractievoorzitter Ben Rewinkel. Zijn voorstel om daarom iedereen evenveel spreektijd te geven werd door de grote partijen weggewimpeld.

Zodoende moesten we als SP een begroting, het belangrijkste stuk in het hele jaar, binnen 8 minuten bespreken. Een stuk van 244 pagina’s. Daarbij was het ook nog zo dat luttele uren van te voren nog diverse pagina’s belangrijke financiële informatie op d email gezet was. Een tweede termijn moest in 6 minuten afgeraffeld worden.

We hebben bijval gekregen met twee moties die unaniem aangenomen werden. In onze visie heel belangrijke moties over oormerken van geld voor armoedebestrijding en het korten van subsidies van instellingen met directies en personeel dat beven de premiersnorm verdient.

Moties over zonnepanelen en afschaffen van de Parkstadraad hebben het niet gehaald. Onze motie om uitkering rekkende wethouders net als andere uitkeringsgerechtigden in te schakelen bij maatschappelijk nuttige klussen, gaf heel veel roering. Waarschijnlijk ook omdat men niet wist dat er drie zittend wethouders een wachtgelduitkering hebben.

We hebben de begroting dit jaar wel goedgekeurd. Dit wel met een stemverklaring dat we het geen sterke begroting vinden. Er zitten wat de SP betreft nog teveel pijnpunten in om volmondig “ja” te zeggen.

Bij dit college zien we dat er bezuinigd wordt op armoedebeleid, bijzondere bijstand, preventieve gezondheidszorg, Marietje Kesselsproject, ongevallenbestrijding, halveren MBVO etc.. We zien dat we veel leegstand hebben van woningen en tegelijkertijd wachtlijsten bij de woningcorporaties, en oh ja de wachtlijsten zijn veelal bij de goedkopere huurwoningen, net die woningen die gesloopt gaan worden. Er zijn wachtlijsten bij de voedselbank en wachtlijsten bij de WsW.
Het is duidelijk, dit college kiest NIET voor mensen, maar wel voor stenen, poepbakken en asfalt.

Wij willen graag een college zien dat ambitie, daadkracht en bevlogenheid uitstraalt. Wat we nu zien is een college dat zich overal voor probeert in te dekken. Onderzoek na onderzoek begint en praatclubjes instelt. Wij willen een college dat eens een keer de nek uitsteekt. Regeren is vooruitzien, als SP hebben we de indruk dat dit college niet doet aan vooruitzien maar aan vooruitschuiven.