Algemene beschouwingen 5: duurzame energie

12 november 2011

Algemene beschouwingen 5: duurzame energie

We hebben in Landgraaf voldoende zon, water-, geo-, en wind energie mogelijkheden. Wat maakt dat we daar geen gebruik van maken? Windmolens kunnen geplaatst worden zonder dat daar omwonenden last van hebben, we hebben een groot potentieel van energie op waterkracht in rioleringen en het riviertje de Worm. Er is wat dat betreft in Landgraaf zoveel mogelijk. We hebben het (Essent) geld er voor en toch is het een oorverdovende stilte van het college op dit punt. Om verdrietig van te worden.

Om deze reden kwamen we met een motie over het plaatsen van zonnecollectoren op gemeentelijke gebouwen en accommodaties. Om onbegrijpelijke reden niet aangenomen, slechts 9 stemmen voor.

Overigens kunt u in de nabije toekomst een of meer initiatiefvoorstellen op dit gebied van de SP verwachten. Dit onder het motto eenmalig investeren, weinig onderhoud, langdurig rendement.

Motie zonnepanelen

De gemeenteraad van Landgraaf in vergadering bijeen op 10 november 2011,

Overwegende:
Dat Landgraaf zich graag wil rekenen tot een millennium gemeente
Dat duurzaam opwekken van energie ook op gemeentelijk gebied aangepakt kan worden
Dat zonnepanelen al een veel toegepaste methodiek is
Dat investeringen die rendement opbrengen de best mogelijke investeringen zijn

Constaterende:Dat Landgraaf op het gebied van opwekken van duurzame energie nog steeds geen actief beleid voert
Dat zonnepanelen op het gemeentehuis en of gemeentelijke accommodaties een voorbeeldfunctie heeft

Spreken uit:Het college de opdracht te geven om op zeer korte termijn een onderzoek te laten uitvoeren naar de haalbaarheid en rendement van het plaatsen van zonnepanelen op de daken van het gemeentehuis en andere gemeentelijke accommodaties;
Dat het college nog voor het zomerreces 2012 een rapportage aan de gemeenteraad aanbiedt.