Algemene beschouwingen 4: motie Afschaffen Parkstadraad

12 november 2011

Algemene beschouwingen 4: motie Afschaffen Parkstadraad

Het Parkstadbestuur was in de beginjaren van Parkstad Limburg een prima legitimatie om beleidsmatig besluiten te krijgen. De organisatie Parkstad Limburg is mede op vraag van het Parkstadbestuur gewijzigd van een beleidsorganisatie naar een uitvoeringsorganisatie.

Hier past een instrument als een Parkstadbestuur niet meer bij. Het vehikel Parkstadraad heeft ons goed gediend. Is nu echter een overbodig product van het verleden. Parkstad Limburg verliest slagkracht door de bureaucratische vergader- en besluitcyclus. Afschaffen levert niet veel op in termen van geld, maar wel in daadkracht en bureaucratie.

Motie afschaffen Parkstadraad

De gemeenteraad van Landgraaf in vergadering bijeen op 10 november 2011,

Overwegende:Dat van Rijkswege de WGR status wordt opgeheven
Dat de organisatie Parkstad Limburg is getransformeerd van een beleidsorganisatie naar een uitvoeringsorganisatie
Dat het terugdringen van bestuurlijke en bureaucratische drukte breed gedragen is

Constaterende:Dat met het verdwijnen van de WGR de bestuurlijke status van de Parkstadraad ernstig ondergraven wordt
Een uitvoeringsorganisatie geen politiek bestuurlijk bestuur zoals een Parkstadraad behoeft;
Het Parkstadbestuur als bestuurlijke drukte aangemerkt kan worden;
Er geen substantiële bezuiniging met het wegvallen van de Parkstadraad bereikt wordt, maar er wel een stuk bureaucratie verminderd wordt;
Dat de slagkracht van de uitvoeringsorganisatie Parkstad Limburg me het wegvallen van de Parkstadraad vergroot wordt.

Spreken uit:Dat het college de noodzakelijke acties gaat ondernemen om te komen tot opheffen van de Parkstadraad.