algemene beschouwingen 3: extra geld voor armoedebestrijding, motie unaniem aangenomen.

12 november 2011

Armoede bestaat in Nederland, ook in Landgraaf. Natuurlijk: elders in de wereld is de armoede vaak acuut en levensbedreigend, maar in het welvarende Nederland komt het helaas ook voor dat mensen op het bestaansminimum moeten leven en afhankelijk zijn van ondersteuning. Niet iedereen is het gegund om zelfredzaam te zijn.

Dit college heeft verleden jaar de botte bijl gezet in het armoedebeleid en bijzondere bijstand. Bij de uitkeringen van het Rijk aan de gemeente Landgraaf voor 2012 zit echter een bedrag van € 240.000 om armoede te bestrijden. Gemeentes hebben de mogelijkheid dit ook aan andere zaken te besteden. Daarom heeft de SP een motie ingediend om dit geld ook echt voor armoedebestrijding te gebruiken.

Ook deze motie werd unaniem aangenomen.

Motie armoedebestrijding

De gemeenteraad van Landgraaf in vergadering bijeen op 10 november 2011,
Overwegende:Dat het gemeentelijk accres met € 240.000, - verhoogd wordt voor armoedebestrijding

Constaterende:
Dat de armoedebestrijding / bijzondere bijstand van de gemeente Landgraaf verleden jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag verlaagd is;

Dat armoedebestrijding een gemeentelijke taak is

Spreken uit:Het college de opdracht te geven om het extra bedrag uit het accres te oormerken voor armoedebestrijding;