algemene beschouwingen 1: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet

11 november 2011

De SP fractie vindt het uitstekend als mensen met een uitkering via een leer- of arbeidstraject geholpen en ondersteund worden in het vinden van regulier werk. Er is echter een tendens om deze mensen in te schakelen voor …. klusjes zoals sneeuwruimen, boodschappendienst, strijkservice of daar waar er gewoonweg te weinig vrijwilligers zijn, of als goedkope arbeidskracht bij Wmo taken. Dit is absoluut geen inzet richting regulier werk.

Mensen met een uitkering en beperking begeleiden naar werk, hen een beter perspectief geven op de toekomst, een perspectief om de armoede van de bijstandswet achter zich te laten, dat is uitstekend. Wij zijn er echter op tegen om deze mensen als goedkope arbeidskracht in te zetten. Al dan niet onder het minimumloon.

Ook zijn er mensen die op een goed inkomen nog een aanvullende uitkering hebben. Het zijn hier de wethouders Janssen, Dritty en Leunissen.

Bij de coalitieonderhandelingen vond men eigenlijk dat vier wethouders voor Landgraaf genoeg zou moeten zijn. Echter drie partijen van ongelijke grootte met vier wethouders was een moeilijke zaak. Er werd besloten dat de wethouders Janssen, Dritty en Leunissen 5% minder gingen werken, dus 5% minder loon zouden krijgen en dat daarvoor een wethouder met een arbeidspercentage van 30% aangesteld kon worden. Budgettair bijna neutraal dus.

Helaas is het voor de belastingbetaler NIET budgettair neutraal. De SP heeft ontdekt dat deze drie wethouders sindsdien voor de 5% dat ze minder werken, een wachtgeld uitkering hebben.
Met deze constructie is juridisch niks mis. Wat wel mis is, is dat de vijfde wethouder de belastingbetaler WEL geld kost. Als SP concluderen we dat er niet gelogen is, maar dat ook niet de hele waarheid is verteld. De GBBL en PvdA hebben hier wel wat aan de kiezer uit te leggen.

Dit leidt wat de SP wel tot de volgende interessante gedachte. We hebben hier drie wethouders die een gedeeltelijke wachtgelduitkering hebben. Een wachtgeld voor 2 uur per week en hiervoor nog steeds geen werk gevonden. Met alles wat dit college zegt over het te werk stellen van uitkeringsgerechtigden, is de SP van mening dat de wethouders, ook uitkeringsgerechtigden, voor 2 uur verplicht te werk gesteld moeten worden voor maatschappelijk nuttige taken. We denken hierbij aan een boodschappendienst, strijkservice, speeltuinwerk of sneeuwruimen.

Onze motie

Motie vrijwilligerswerk wethouders met wachtgeld
De gemeenteraad van Landgraaf in vergadering bijeen op 10 november 2011,

Overwegende:

Dat het gemeentelijk beleid is om mensen die recht hebben op een uitkering daar zo snel mogelijk uit te helpen.

Dat drie zittende wethouders over 5% van hun inkomen wachtgeld ontvangen

Dat wachtgeld een uitkering is en deze wethouders dus als iedere andere uitkeringsgerechtigde behandeld dienen te worden.

Dat wethouders een voorbeeldfunctie hebben

Dat 5 % bij een normale werkweek 2 uur per week is.

Constaterende:

Dat met het ontvangen van wachtgeld door deze wethouders geen formele regel wordt overtreden

Dat uitkeringsgerechtigden in Landgraaf ingezet gaan worden bij diverse activiteiten zoals gladheidsbestrijding, strijkservice, groenbeheer, speeltuinen en dergelijke

Dat de wethouders met een wachtgelduitkering gelijk worden behandeld als alle andere uitkeringsgerechtigden

Dat wethouders weliswaar gelijk zijn aan uitkeringsgerechtigden maar een voorbeeldfunctie hebben

Spreken uit:

Dat de wethouders met een wachtgeldregeling als eersten te werk worden gesteld bij diverse activiteiten zoals gladheidsbestrijding, strijkservice, groenbeheer, speeltuinen en dergelijke.

Zij dit controleerbaar voor minimaal 2 uur per week zullen doen onder begeleiding van deskundigen.

Overigens stemde alleen de SP voor deze motie.