Raadsvergadering , Jeugdbeleid, beleidsplan 2011-2014

22 oktober 2011

Raadsvergadering , Jeugdbeleid, beleidsplan 2011-2014

In het aangepaste voorstel schrijft het college van B&W “Lokaal en in Parkstadverband zijn wij ons nog aan het oriënteren wat deze transitie (gaat hierbij over jeugdzorg) inhoudt. Voor welke taken worden wij als gemeente verantwoordelijk om welke instellingen gaat het, welke budgeten zijn er mee gemoeid etc. Kortom wij bevinden ons in een oriëntatiefase” ,

Het gaat hier om essentiële keuzes. Hierbij volstaat het niet om jaarlijks een uitvoeringsprogramma aan te passen. Ons wordt hier gevraagd een programma tot en met 2014 goed te keuren. Een programma waarin nog bijzonder veel uitgewerkt moet worden.

Het college maakt nergens duidelijk welke visie zij op de overgang van de jeugdzorg van Provincie naar gemeente heeft.

De SP begrijpt dat er in de opeenvolging van beleidsnota’s continuïteit moet zitten. Er komt echter zoveel nieuws op ons af, waarbij we moeten constateren dat het college hierop nauwelijks een antwoord heeft.

Fractievoorzitter van de SP Ben Rewinkel stelde daarom voor de wethouder nog een half jaar uitstel te geven om met een nota te komen waarmee we echt vier jaar vooruit kunnen. Een voorstel waarbij de meest kwetsbare kinderen niet tussen wal en schip komen.. Regeren is vooruitzien. Deze nota is geen vooruitzien. Deze nota geeft op de meest belangrijke onderdelen alleen vaag de knelpunten aan.

Een meerderheid van de gemeenteraad lijkt zich niet in deze problematiek verdiept te hebben en volgt de mooie woorden van de wethouder blindelings.