Nieuw reddingsplan Licom

15 oktober 2011

Nieuw reddingsplan Licom

Door Siebrand Vos in Limburgs Dagblad van vandaag.

De betrokken gemeenten nemen zelf het heft in handen bij de reorganisatie van sociaal werkvoorzieningbedrijf Licom. Ze vinden de voorstellen van de directie onvoldoende.
Raadsleden van de Parkstadgemeenten, Valkenburg en Gulpen-Wittem zijn vrijdagavond in een besloten vergadering in Heerlen geïnformeerd over het doorlichten van Licom. De conclusies van onderzoeksbureau Langedijk werden als ontluisterend ervaren.
Ontluisterend voor de vorige directie, die door incidentele verkoop van onroerend goed de balans bedrieglijk had opgefleurd - zodat het tekort van 12 miljoen euro over 2011 als grote een verrassing kwam.
Ontluisterend ook voor de huidige directie, die drie maanden geleden herstructureringsoperatie ‘Reset' aankondigde. Dat plan zou volstrekt onvoldoende zijn om Licom toekomstbestendig te maken.

In de voorgestelde nieuwe organisatiestructuur nemen de gemeenten, op het spoor gezet door aanbevelingen in de rapportage van Langedijk, een veel steviger positie in. Er komt bovendien een machtige programmadirecteur van buiten bij.

Op de vraag of directeur Herman Vrehen en de andere directieleden wel op hun taak berekend zijn, antwoordt de Kerkraadse wethouder Caroline Szalata namens de gemeenten: "De directie doet haar best, maar het zet niet genoeg zoden aan de dijk. Het is geen onwelwillendheid, ze zitten er nog maar net. Vrehen zit er voor zijn bedrijf, de aandeelhouders hebben andere belangen. We hebben nu gezegd dat we er samen iets aan gaan doen.”