Zorgen over veiligheid gemeentelijke website

6 september 2011

Zorgen over veiligheid gemeentelijke website

Hoe betrouwbaar is de website van de gemeente Landgraaf nu duidelijk is dat hackers beveiligingen van de overheid gekraakt hebben. Is ook de digitale communicatie van burgers en de gemeente Landgraaf in handen van digitale inbrekers gekomen? Om onrust te voorkomen is het zaak dat het gemeentebestuur de burgers zo snel als mogelijk informatie geeft. Daarom hebben we het college een aantal vragen voorgelegd.

Geacht College,

Sinds vrijdag is bekend dat websites van de Nederlandse overheid, zoals die van de belastingdienst, DigiD en andere, een nog onbekende periode niet beveiligd zijn geweest of nog steeds zijn. Daarbij is mogelijk communicatie tussen de overheid en burgers in verkeerde handen gevallen. Over de gevolgen bestaat nog veel onduidelijkheid.

Inmiddels circuleren er allerlei lijsten met overheidswebsites die gebruik maken van de beveiligingscertificaten van Diginotar. Ook de website van de gemeente Landgraaf (https://eforms.landgraaf.nl) komt op deze lijsten voor. De SP vindt dat burgers moeten weten wat er aan de hand is en welke risico's er zijn. Daarom roepen wij het college op zo snel mogelijk duidelijkheid te geven aan de burgers van Landgraaf over de volgende vragen:

ƒ{ Klopt onze informatie dat de gemeentelijke website gebruik maakt van de beveiligingscertificaten van Diginotar? Zo ja, welke specifieke dienstverlening hebben de certificaten betrekking op?
ƒ{ Kunt u uitsluiten dat er beveiligde informatie via de gemeentelijke website in verkeerde handen is gevallen, of zou kunnen gaan vallen, als gevolg van de inbraak bij Diginotar?
ƒ{ Zijn er nog andere gemeentelijke computersystemen, naast de website, die gebruik maken deze certificaten?
ƒ{ Welke maatregelen heeft u inmiddels genomen en gaat u nog nemen om de betrouwbaarheid van de gemeentelijke website en eventuele andere computersystemen te kunnen garanderen?
ƒ{ Welk advies geeft u de burgers zolang er veiligheidsrisico's bestaan over het gebruik van website en andere computersystemen?

Gelet op het belang dat de burgers moeten kunnen blijven vertrouwen op de digitale dienstverlening van de gemeente en de urgentie die daar mee gemoeid is roepen wij u op om, naast de gebruikelijke wijze van beantwoording, zo snel mogelijk de antwoorden met de burger te communiceren. Wat de SP betreft zo dit in ieder geval moeten gebeuren via publicatie op de gemeentelijke pagina's in de Landgraaf Aktueel.

In afwachting van uw beantwoording verblijven wij,

SP Fractie

Ben Rewinkel