SP fractie provincie stelt vragen over L42n.

12 augustus 2011

SP fractie provincie stelt vragen over L42n.

Gisteren liet wethouder Freed Janssen de wereld via een kantenartikel weten dat hij een “brandbrief“ naar de burgemeester van Ubach-Palenberg heeft gestuurd. Een brief die nota bene al ruim een maand geleden op de post is gedaan. Een brief waar de SP fractie om moest vragen . Anders hadden de raadsleden hem nog niet gekregen. Feit is dat deze wethouder de raad de toezegging heeft gedaan om eind van de zomer helderheid over de voortgang te geven ander komt hij in de knel met de miljoenenreserveringen. Geld dat nu ongebruikt op de plank ligt. Kennelijk wordt het heel heet onder zijn voeten.

De SP fractie is van mening dat het feitelijk een provinciale weg betreft en dat de provincie de kosten geheel of gedeeltelijk zou moeten betalen. Dit en de inhoud van het kantenartikel waren reden voor de SP fractie in Provinciale Staten om een aantal vragen te stellen.

Landgraaf, 11 augustus 2011.

Betreft: schriftelijke vragen ex. Art. 38 RvO inzake uitspraken gedeputeerde Janssen over de aanleg van de Landesstrasse L42n.

Geacht college,

In een kantenartikel (Limburgs Dagblad, 11-08-2011) laat wethouder F. Janssen uit Landgraaf optekenen dat de nieuwe gedeputeerde Antoine Janssen bij zijn aantreden heeft benadrukt dat de provincie Limburg hoge prioriteit bij genoemde weg geeft. Een citaat uit het artikel; “Limburg hecht veel waarde aan de weg, omdat hij een aansluiting kan maken met de toekomstige Parkstad Buitenring”.

• Graag wil de SP fractie van de gedeputeerde zelf weten met welke woorden hij het belang van deze weg heeft benadrukt en in welke context.
• Zo er een schriftelijke toezegging is zouden wij die graag hiervan een kopie ontvangen.

Indien Limburg een groot belang hecht aan deze weg ligt het voor de hand dat ook de provincie Limburg meedraagt in de kosten.

• Graag willen wij van u weten of u het met de SP eens bent dat deze weg én de aansluiting op de mogelijk toekomstige buitenring Parkstad een (deels) provinciale aangelegenheid behoort te zijn en niet enkel een gemeentelijke.

Wij stellen prijs op een schriftelijke beantwoording van de vragen binnen de daarvoor geldende termijn.

Namens de fractie van de SP,

Ben Rewinkel
Edwin Bus.