Grote verbazing politiek Landgraaf over beleidswijziging college

26 augustus 2011

Grote verbazing politiek Landgraaf over beleidswijziging college

In de raadvergadering van 26 mei j.l. werd een motie van de fractie Huth over een verbod van nachtelijk vrachtverkeer in de Grensstraat, gesteund door de hele oppositie, door de coalitie weggestemd. De verantwoordelijk wethouder Janssen was bijzonder stellig in het ontraden van deze motie. “Het zou de onderhandelingen met de buurgemeente Ubach-Palenberg over de randweg L42n frustreren”.

Woensdag j.l. was er een bijeenkomst van bewoners van de Grensstraat/Kantstraat. Tijdens deze bewoners bijeenkomst, waar twee raadsleden aanwezig waren, liet wethouder Janssen via een SMS weten dat hij de dag daarvoor opdracht had gegeven voor het nemen van een verkeersbesluit voor een nachtelijk rijverbod voor vrachtwagens op de Grensstraat.

Dit is een bijzondere ontwikkeling. De oppositiepartijen zijn uiteraard bijzonder blij dat alsnog aan de uitvoering van de motie gegeven wordt. Maar meer nog zijn we blij voor de bewoners van de Grensstraat en Kantstraat dat zij verlost worden van het nachtelijk vrachtverkeer. Uiteraard blijven er nog een andere problemen die opgelost moeten worden rond veiligheid, gezondheid, geluidsoverlast en wateroverlast, maar het is in ieder geval al een goed begin.

Deze plotselinge 180 gradendraai van het college vraagt uitleg op een aantal punten, zie de brief hierover van de frachties Huth, CDA, GroenLinks, Teheux, TROTS en SP

Landgraaf, 25-08-2011

Geacht College,

Wij hebben gisteren vernomen dat er een buurtbijeenkomst heeft plaatsgevonden van bewoners Grensstraat / Kantstraat waarbij ook twee raadsleden aanwezig waren.
De buurtbewoners hebben bij deze bijeenkomst voor de zoveelste keer hun zorg uitgesproken over geluidsoverlast, veiligheid, gezondheid en wateroverlast.

Tijdens deze bijeenkomst is er een SMS contact geweest tussen één van de raadsleden en de verantwoordelijke portefeuillehouder. Dit raadslid heeft de aanwezigen op basis van het SMS verkeer toen medegedeeld dat de verantwoordelijke portefeuillehouder al opdracht had gegeven voor het nemen van een verkeersbesluit voor een nachtelijk rijverbod voor vrachtwagens op de Grensstraat.

Uiteraard zijn ondergetekenden bijzonder gelukkig met deze 1800 wending in het collegebeleid sinds de raadsvergadering van 26 mei j.l. Desondanks hebben hierover een aantal vragen.

• Bent u het met ons eens dat zo’n verandering van beleid met alle raadsleden besproken had moeten worden alvorens dit naar buiten te brengen. Dit temeer gezien de afwijzing van de motie Huth hierover, gesteund door de gehele oppositie en weggestemd door de coalitie.
• Is het niet te doen gebruikelijk dat passief, dan wel actief, alle raadsleden tegelijk van beleidswijzigingen als deze geïnformeerd worden?

• Kunt u ons uitleggen wat er veranderd is in de opstelling van de gemeente Ubach-Palenberg ten aanzien van het nachtelijk vrachtverkeer tussen 26 mei j.l. en nu. Toen was namelijk de stelling uwerzijds dat een verbod op nachtelijk vrachtverkeer uw onderhandelingspositie zou frustreren.
• Bent u het met ons eens dat gezien de grote bezwaren van onze inwoners een totaal vrachtverbod noodzakelijks is.
• Betekent deze beleidsverandering, zoals eerder door u is aangegeven, dat de B56 klaar is? Of is inmiddels duidelijk dat de L42n toch niet in “stufe eins” gaat komen.
• Bent u het met ons eens dat een nachtelijk rijverbod eigenlijk onvoldoende soelaas biedt en dat een algeheel verbod voor vrachtverkeer op zijn plaats is in de grensstraat, kantstraat om de veiligheid te kunnen garanderen en de overlast volledig weg te nemen. Bent u bereidt in deze de noodzakelijke acties uit te zetten.?
• Wat is uw mening over de opnieuw ontstane wateroverlast van afgelopen week? En wat denkt U daar in de naaste toekomst aan te gaan doen?

Los van de per ommegaande beantwoording van bovenstaande vragen, vragen wij u om verdere politieke verwikkelingen te voorkomen het verbod voor nachtelijk vrachtverkeer in de Grensstraat ambtelijk voor te bereiden voor de agenda van de eerstvolgende commissie grondzaken. Voor de feitelijke agendering bij de commissie grondzaken gaat een kopie van dit schrijven aan het presidium.

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording,

De fracties:
Huth, CDA, GroenLinks, Teheux, TROTS en SP.