Gemeenteraad; onbegrijpelijke bezuiniging op Meer Bewegen voor Ouderen.

9 juli 2011

Gemeenteraad; onbegrijpelijke bezuiniging op Meer Bewegen voor Ouderen.

In de periode van nu tot 2014 wil sportwethouder Erkens de bijdrage aan Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) terugbrengen van 11.000 euro naar 5.000 euro. Om dit te bereiken moeten de groepen groter worden en komt er een jaarlijkse contributieverhoging van 12 euro. Door de post salarissen realistische te indexeren zouden de wethouders Erkens en Leunissen nog maar 2.900 euro hoeven te vinden om dit niet door te laten gaan. Zij konden of wilden dit bedrag niet vinden.

Argumenten om niet te korten op MBvO waren dat het een positief effect op de gezondheid van de deelnemers waardoor er minder gebruikt wordt gemaakt van huishoudelijke via de Wmo. Ook draagt MBvO bij aan een vermindering van de curatieve zorg. MBvO draagt bij aan een verhoging van de gezondheidswaardering bij ouderen.

Daarnaast zal een contributieverhoging mogelijk voor een aanzienlijk aantal ouderen reden zijn om met MBvO te stoppen terwijl beleid er op gericht zou moeten zijn om deelname te stimuleren.

Het is voor de SP niet te begrijpen dat de fracties GBBL, PvdA VVD en Teheux tegen waren. Gezien alle positieve effecten moeten deze fracties dit aan de ouderen in hun achterban eens proberen uit te leggen. Dit terwijl er dekking moet gevonden worden voor 2.900 euro en er tientallen miljoenen op de bank staan.