Gemeente Landgraaf "ingebreke" gesteld door SP

20 juli 2011

Gemeente Landgraaf "ingebreke" gesteld door SP

cover boek

Zes weken geleden heeft de SP aan het college van B&W vragen gesteld over het ontslag van voormalige Alfa-medewerksters door Meander. Twee weken geleden heeft de SP een motie in de raad ingediend met de opdracht aan het college zich beter aan de wettelijke termijnen te houden. Beide feiten hebben geen directe relatie maar……

We hebben van het college niet binnen de daarvoor gestelde termijn antwoord gekregen en de gemeenteraad heeft in meerderheid besloten dat er geen extra druk op het bestuur komt om zich aan de wettelijke termijnen te houden. Termijnen die voor burgers, verenigingen en bedrijven wel uitdrukkelijk gelden.

De SP heeft nu het college op basis van de Algemene Bestuurs Wet nu “ in gebreke” gesteld.

Nu de gemeente door ons, bij de niet tijdige beantwoording van de vragen, “ingebreke” is gesteld, heeft het college nog maximaal 14 dagen om de vragen te beantwoorden. Doet zij dat niet, dan gaan wij een dwangsom eisen voor iedere dag dat het college geen antwoord heeft gegeven.

Deze dwangsom is de eerste veertien dagen € 20 per dag, de daaropvolgende veertien dagen € 30 per dag en de overige dagen € 40 per dag. Dit met een maximum van 42 dagen. Het maximale dwangsom bedrag is dus € 1260.

Het eisen van een dwangsom van de gemeente, als de gemeente zich niet aan de wettelijke termijnen houd, is ook een recht waar alle burgers, verenigingen en bedrijven gebruik van kunnen maken. Hieronder de letterlijke tekst uit de Algemene Bestuurs Wet:

>§ 4.1.3.2. Dwangsom bij niet tijdig beslissenArt. 4:17. [Verschuldigdheid en hoogte dwangsom] [Geschiedenis: Stb. 1996, 333; versie 1 januari 1998; Stb. 2009, 383]
-1. Indien een beschikking op aanvraag niet tijdig wordt gegeven, verbeurt het bestuursorgaan aan de aanvrager een dwangsom voor elke dag dat het in gebreke is, doch voor ten hoogste 42 dagen. De Algemene termijnenwet is op laatstgenoemde termijn niet van toepassing.
-2. De dwangsom bedraagt de eerste veertien dagen €|20,00 per dag, de daaropvolgende veertien dagen €|30,00 per dag en de overige dagen €|40,00 per dag.
-3. De eerste dag waarover de dwangsom verschuldigd is, is de dag waarop twee weken zijn verstreken na de dag waarop de termijn voor het geven van de beschikking is verstreken en het bestuursorgaan van de aanvrager een schriftelijke ingebrekestelling heeft ontvangen.
-4. Indien de aanvraag elektronisch kon worden gedaan, is artikel 4:3a van overeenkomstige toepassing op de ingebrekestelling.
-5. Beroep tegen het niet tijdig geven van de beschikking schort de dwangsom niet op.
-6. Geen dwangsom is verschuldigd, indien:
a. het bestuursorgaan onredelijk laat in gebreke is gesteld;
b. de aanvrager geen belanghebbende is; of
c. de aanvraag kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond is.
-7. Indien er meer dan één aanvrager is, is de dwangsom aan ieder van de aanvragers voor een gelijk deel verschuldigd.
-8. De in het tweede lid genoemde bedragen kunnen bij algemene maatregel van bestuur worden gewijzigd voor zover de consumentenprijsindex daartoe aanleiding geeft.

Mocht het overigens zo zijn dat we van de gemeente de dwangsom incasseren, dan zullen we dit geld niet zelf in de zak steken, maar besteden aan een goed doel in Landgraaf.