strip asfalt in Abdissenbosch

1 juni 2011

strip asfalt in Abdissenbosch

De SP is niet zonder meer tegen deze randweg. De voordelen van deze randweg zullen voor de bewoners van Ubach Palenberg en de Grensstraat, maar ook enkele andere wegen in Landgraaf, heel groot zijn. Nu heeft men nog te maken met een ernstig verkeersoverlast van met name vrachtverkeer.
Een randweg zal wat de SP betreft wel moeten voldoen aan een behoorlijke landschappelijke inpassing. Ook zullen de natuurgebieden die doorsneden wordne voor alle gebruikers toegankelijk moeten blijven.

Wat is nu het geval.

Het college wil een strip asfalt er door drukken ten noordwesten van Abdissenbosch zonder dat bekend is of en wanneer er een aansluiting richting Duitsland komt. Het college wil op deze manier een miljoenen groot financieel risico nemen, maar waarom? Het is ons niet duidelijk geworden. Is het een prestigekwestie?

Het college wil een strip asfalt leggen voor eigen rekening terwijl het eigenlijk een provinciale weg moet zijn. Het is namelijk een weg met een internationale verbinding. Het is een regionale weg en deze weg heeft alle kenmerken (80 km) van een provinciale weg.

Daarnaast heeft het geen zin om nu al miljoenen te reserveren voordat er in Duitsland over het wel of niet doorgaan van deze weg een besluit genomen wordt. Ook al wordt er dit jaar nog een besluit genomen, dan zijn we met alle te verwachten procedures vele jaren verder.

Het er nu doordrukken van deze weg, zonder duidelijkheid over de aansluiting met Duitsland is in onze ogen financieel onverantwoord. Het begint steeds meer op politiek hobbyisme van sommige leden van het GBBL te lijken waarbij alle realiteit verloren is gegaan.

We hebben als SP daarom een tekstwijziging van GroenLinks ondersteund waarin opgeroepen wordt met een appel aan het gezonde verstand om het gereserveerde geld voor deze weg niet meer langer te reserveren als in augustus nog geen duidelijkheid is over het doorgaan van deze weg.

Ook hebben we als SP een motie van de fractie Huth gesteund om eenzijdig vanuit Landgraaf het vrachtverkeer in de Grensstraat tijdens de nachtelijke uren te weren.

Beide voorstellen hebben het helaas niet gehaald. De druk op wethouder Freed Janssen (GBBL) om daadwerkelijk voor 1 augustus a.s. zijn kaarten op tafel te leggen is nu wel heel groot.