bewoners Achter de Haesen vragen hogere vergoeding

3 mei 2011

bewoners Achter de Haesen vragen hogere vergoeding

Vanmiddag togen een twintigtal bewoners van de buurt Achter de Haesen naar woonmaatschappij Hestia. Dit om namens 97 huishoudens een brief aan te bieden waarin gevraagd wordt voor een aanzienlijk hogere vergoeding wegens ongemak tijdens de renovatie. Verder wordt gevraagd om afspraken over het ongemak als de renovatie langer duurt dan de afgesproken 6 weken, er schade door de renovatie ontstaat en de asbestresten.

Deze actie is uitgevoerd door en met een aantal actieve bewoners uit de wijk, waarbij de SP hen heeft ondersteund.

De brieven werden door John Zee, namens de bewoners, aangeboden aan Mat Smeets, manager Wonen en Klant van de Hestia groep. De heer Smeets hoopt binnen 14 dagen een antwoord te geven op de vragen.

De brief de nagenoeg alle bewoners hebben ondertekend luidt:

Aan: Hestia Groep
6370 AA Landgraaf

Landgraaf, April 2011

Betreft: renovatieproject Achter de Haesen

Gezien het ongemak dat met het wegwerken van het achterstallig onderhoud en renovatie samengaat, is het niet meer dan redelijk dat hiervoor een maximum termijn van 6 weken per woning is afgesproken (3 weken binnen, en 3 weken buiten). In de praktijk blijkt dat deze termijn, zeker in het begin, ruimschoots werd (wordt) overschreden.

Bewoners van de Heerlense wijk Passart hebben van Woonpunt Parkstad de toezegging gekregen dat zij eenzelfde vergoeding gaan krijgen als de bewoners van het Maastrichtse Boschstraatkwartier. In beide situaties krijgt men compensaties in de vorm van percentages van de huur. In de Heerlense wijk Molenberg krijgen de bewoners een
bedrag ineens.
Op basis van deze gegevens, en bovenstaande, achten wij een bedrag tussen € 700 en € 800 passender dan de huidige (€ 335) geplande compensatie.

In andere delen van Nederland liggen de vergoedingen/compensaties aanzienlijk hoger dan nu voor onze buurt het geval is, aldus Paulus Janssen, lid van de Tweede Kamer voor de SP.

Het is duidelijk dat bij deze renovatie niet alle asbest (met name de vloer) verwijderd wordt. In onze visie behoort bij renovatie standaard dat alle asbest verwijderd wordt, omdat de kosten hiervan anders doorgeschoven worden naar de toekomst. Alleen bij calamiteiten (bv. brand) is er mogelijk een gezondheidsrisico voor de buurt.

Verder vinden wij dat de consequenties van asbestverwijdering (indien gewenst door bewoner), te denken aan vloerbedekking/parket/laminaat/plavuizen etc. in de woonkamer niet op de bewoner kunnen en mogen worden verhaald.

Verder zouden wij graag weten hoe te handelen indien, als gevolg van werkzaamheden, schades worden veroorzaakt. Hoe en door wie wordt de schade vastgesteld? Is er sprake van een nulmeting op dit punt?

naam, adres, handtekening