Raadsvergadering 31 maart

2 april 2011

Raadsvergadering 31 maart

rekenmachine

Aan het begin van de raadsvergadering van donderdag j.l. verraste burgemeester Vlecken de raadsleden Patrick Mevissen (GBBL) en Ben Rewinkel (SP) door hen een XXL rekenmachine van 21 bij 29 centimeter cadeau te doen. Een leuke grap omdat beiden tijdens het richtingendebat eerder die week, een discussie hadden over de telling van het aantal collegevoorstellen.
Een leuk begin van een raadsvergadering waarbij de subsidie voor Omroep Landgraaf tot oktober 2015 zonder slag of stoot is vastgesteld. Andere punten gaven meer stof tot discussie.

Het nieuwe centrum in Waubach is een stap dichterbij gekomen met de goedkeuring van de raad met de zogenaamde ‘realisatieovereenkomst’ en een overeenkomst met de woningvereniging Ubach over Worms. Er zijn echter nog een aantal hobbels te nemen, met name bij de aankoop van panden. Niet iedereen is het met het bod van de gemeente eens en we hebben bij de onteigeningsprocedure bij Carré gezien hoe moeilijk dat kan gaan.
Als SP zijn we met het plan akkoord gegaan, maar wel met de aantekening dat we het betreuren dat de gemeente als regisseur van het geheel, geen ‘maatschappelijke banen’ in het contract heeft opgenomen. Maatschappelijke banen zijn banen die mensen aangeboden krijgen die in een uitkering zitten. In onze visie een gemiste kans.

Mondo Verde heeft een tijdje geleden bewust het risico genomen dat de achtbaan afgebroken zou moeten worden als zou blijken dat deze niet binnen de regels van het bestemmingsplan zou vallen. Nu gebleken is dat deze achtbaan volledig binnen de kaders van het bestemmingsplan en de overige afspraken valt, kon de gemeenteraad niet anders dan deze achtbaan goed te keuren.

Een stevig debat was er bij het herstructureringsplan van het bedrijventerrein Abdissenbosch. Het voorstel dat eerder in de commissie voorbesproken was, was voor de SP volstrekt onacceptabel. Dat zou namelijk inhouden dat we stilzwijgend akkoord zouden gaan met de randweg Abdissenbosch en de ontwikkeling van fase II van het bedrijventerrein. De SP vindt dat het geld dat met die twee projecten gemoeid is, nu veel beter besteed kan worden.
Het college is zo wijs geweest om een nieuw voorstel te maken waarin wel al begonnen kan worden met de herinrichting van het nu bestaand gedeelte van het industrieterrein maar waar de Randweg en fase II op een later moment als afzonderlijk punt aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.

Het laatste agendapunt werd zonder discussie goedgekeurd. Het betrof de afvalstoffenheffing te combineren met de beleidsregels over het medisch afval. Het is motie van de SP om mensen met medisch afval (luiers, AP materiaal ed.) een korting te geven. Deze motie is nu in de legesverordening vastgelegd.