Motie tegen bestuursakkoord unaniem aangenomen.

28 april 2011

Motie tegen bestuursakkoord unaniem aangenomen.

Vanavond heeft de gemeenteraad van Landgraaf unaniem een motie aangenomen tegen het het akkoord dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is overeengekomen met het kabinet. Het akkoord van de VNG moet door de gemeenten nog goedgekeurd worden. Met deze afwijzing komt Landgraaf in het rijtje van Eindhoven, Amsterdam, Utrecht en diverse provinciale besturen te staan die dit akkoord afwijzen. Emiel Roemer stelde eerder dat dit akkoord (dit kabinet) de mensen de armoede injaagt.

De motie was ingediend door op één na alle fracties en ondersteund door alle raadsfracties. Zeer bijzonder was dat VVD wethouder Ans Winkens van sociale zaken, de motie zelfs van een aantal tekstuele en inhoudelijke verbeteringen voorzag. Deze verbeterde tekst komt snel op deze site.

Het is frappant dat op gemeentelijk niveau de plannen van dit kabinet op het gebied van de Sociale Werkvoorziening, Zorg en Jeugdzorg op zoveel weerstand stuiten. Weerstand van vrijwel alle partijen ook de partijen die aan deze regering deelnemen.

SP fractievoorzitter Ben Rewinkel sprak in de gemeenteraad de wens uit dat na Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Landgraaf, moties van deze strekking zich als een sneeuwbal over het hele land uitrollen.