Raadsvergaderingen blijven rechtstreeks uitgezonden.

15 maart 2011

Raadsvergaderingen blijven rechtstreeks uitgezonden.

De coalitie had eerder besloten dat met ingang van 2011 de raadsvergaderingen niet meer uitgezonden zouden worden. Een bezuiniging van ca. € 15.000 per jaar. Vanuit de oppositie was hiertegen ernstig verzet. Burgemeester Vlecken heeft een en ander uit de kast gehaald om de partijen te verzoenen en is vanavond in de commissievergadering met een voorstel gekomen dat alle partijen onderschrijven. Tot oktober 2015 blijven de raadsuitzendingen rechtstreeks op tv te volgen.

De raadsuitzendingen zijn echter alleen nog digitaal te volgen. Een nadeel voor mensen die geen “kastje” hebben. Wel is aardig dat de inwoners van Kerkrade, Heerlen en Brunssum ook kunnen meegenieten van de beraadslagingen in Landgraaf.

Alleen het CDA wil nog in haar achterban spreken over het potje waaruit een en ander betaald gaat worden maar is inhoudelijk ook akkoord.

Ons amendement (zie hieronder) van november 2010 wordt dan niet in die vorm en dekking uit het salaris van raadsleden, uitgevoerd, het effect is hetzelfde.

AMENDEMENT

De gemeenteraad van Landgraaf in vergadering op 10 november 2011 bijeen
Overwegende dat:
• Het college zoals blijkt uit de programmabegroting 2011, zie pagina 35, voorstelt om het uitzenden van de raadsvergaderingen te schrappen.
• Dat het hier gaat om een jaarlijks bedrag van € 15.000, -

Is van mening dat
• Het schappen van de raadsuitzendingen niet overeenkomst met de beleidsdoelstelling van het college vermeld onder doel 1 op pagina 32, te weten:
“De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zijn herkenbaar als politiek bestuur. Het besluitvormingsproces is transparant en de gemeenteraad vormt het podium waar het debat plaatsvindt.”
• Rechtstreekse uitzendingen van de raadsvergaderingen het algemeen belang dient

Besluit:
• Het rechtstreeks uitzenden van de raadsvergadering te continueren waarbij dekking gevonden wordt in het verlagen van het vaste onderdeel van de wedde van de raadsleden met ca. 4%.