Camera’s lossen geen problemen op, wijkagenten wel.

13 maart 2011

Camera’s lossen geen problemen op, wijkagenten wel.

Bij ieder incident in de Landgraafs wijk Waubach is er vanuit een aantal politici een standaard reactie. “Er moeten camera’s komen”. Alle incidenten worden op een hoop gegooid alsof er een verband zou zijn. Deze raadsleden komen niet verder dan een roep om camera’s. Als SP zien we camera’s niet als een oplossing.

Veiligheid is vooral mensenwerk. Er moet voldoende politie in de buurten aanwezig zijn als aanspreekpunt. De wijkagent moet de mensen in de buurt kennen en gekend worden door de mensen. Dat maakt buurten aantoonbaar veiliger. De overlast en de verloedering in de buurten moet worden aangepakt. Bij alle maatregelen en voorstellen om de samenleving veiliger te maken beoordelen we als SP de effectiviteit. Cameratoezicht kan bijvoorbeeld in een aantal gevallen helpen, maar het is zeker niet de oplossing voor de problemen in de buurten. Aan schijnveiligheid heeft niemand iets.

Dit is ook de reden waarom de SP in het richtingendebat van 21 maart a.s. (voorbereiding op de begroting voor volgend jaar) een voorstel heeft ingediend om twee boventallige wijkagenten bij de politie in te huren.

Door van gemeentewege twee extra formatieplaatsen te financieren bij de politie wordt de werkdruk bij de politie verlaagd en kunnen Boa’s (Bijzondere Opsporing Ambtenaren) op taken worden ingezet waarvoor ze bedoeld zijn. Meer blauw op straat verhoogt het veiligheidsgevoel van de burgers en zal leidt tot echte veiligheid, niet de schijnveiligheid van een camera.

Aan financiering van de twee formatieplaatsen zijn wel voorwaarden verbonden; moet onder meer leiden tot meer blauw op straat, inzet als wijkagenten in de gemeente en mag niet worden ingezet om bezuiniging bij politie te compenseren. Er is er al een voorbeeld van financiering van politie door de gemeente Maarssen in de provincie Utrecht.