Stempassen, alweer fouten.

27 februari 2011

Stempassen, alweer fouten.

Zaterdag stonden zowel PvdA als SP op het Raadhuisplein in het kader van de verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten. Bij onze beide stands kwamen mensen hun verhaal doen over niet bezorgde stempassen en kieslijsten.

Na de eerdere problemen bij de gemeenteraadsverkiezingen en verkiezingen voor de Tweede Kamer zou je nu mogen verwachten dat de gemeente Landgraaf haar organisatie op orde heeft. Zeker gezien de discussies in de gemeenteraad en de eerdere klacht van de SP bij de kiesraad in Den Haag.

Voor de PvdA en SP fractie reden om het college schriftelijk een aantal vragen te stellen.

Geacht College

In de aanloop naar de verkiezingen voor de Tweede Kamer én gemeenteraadsverkiezingen is geconstateerd dat er vele stempassen en/of kieslijsten niet bezorgd waren. Een onderzoek hierna werd toegezegd maar een uitkomst is aan de gemeenteraad nooit medegedeeld. Recent is nog tijdens een gemeenteraadsvergadering gesteld dat het streven van het college is om de verkiezingen zonder fouten te laten verlopen.

Zaterdag 26 februari hebben zowel PvdA als SP tijdens de verkiezingscampagne op het Raadhuisplein met diverse mensen gesproken die ons vertelden geen stempas of in een enkel geval, een kandidatenlijst, hebben ontvangen.

Graag willen wij daarom op kort termijn van het college het volgende weten:

• Is er na de verkiezingen voor de Tweede Kamer een onderzoek geweest hoe het kan dat mensen geen stempas hebben ontvangen?
o Zo ja, wat is de uitkomst van dit onderzoek?
o Zo nee, wat is de reden waarom u op dit punt geen actie hebt ondernomen?
• Is het bij het college bekend dat er wederom mensen zijn die geen stempas (kandidatenlijst) hebben ontvangen?

Als PvdA en SP hebben wij geen twijfel aan de oprechtheid van de mensen die ons hierover hebben aangesproken.

• Is het college het me ons eens dat de basis van de democratie bestaat uit het verstrekken van een stempas aan iedere kiesgerechtigde?
• Wat gaat het college met bovenstaande informatie doen?

Bij voorbaat dank voor uw beantwoording

SP Fractie PvdA fractie