Kapotte verlichting maakt meer kapot dan je lief is.

9 januari 2011

Kapotte verlichting maakt meer kapot dan je lief is.

De zaterdagkrant melde dat de gemeente Landgraaf de “Best Gejat” Prijs 2011 gewonnen. De gemeente Landgraaf "jatte" (met toestemming) van de gemeente Leiden een aantal goede ideeën over het verbeteren van dienstverlening en voerde ze allemaal in. Beter goed gejat dan slecht bedacht luidt het gezegde. Welke dienstverlening verbeterd werd staat er helaas niet bij, ook niet op de website van de gemeente. Toch geweldig nieuws. Mijn zaterdagochtend begon met een glimlach. Twee pagina’s verder werd dit goede gevoel keihard om zeep geholpen.

Het Limburgs Dagblad meldde dat Landgraafse ambtenaren niet meer controleren of de openbare verlichting functioneert. Dit wordt voortaan aan de burgers overgelaten. De burger moet dan echter niet aankloppen bij de gemeente als er straatverlichting defect is, nee zij moeten zelf naar het bedrijf Ziut bellen.

De gemeente heeft wettelijke taken ten aanzien van sociale veiligheid en verkeerveiligheid. Dit is een voorbeeld hoe de gemeente liberaliseert en zich steeds meer van verantwoordelijkheden onttrekt. Dit is een typisch rechtse hobby.

De burger mag van een gemeente verwachten dat zij haar taken serieus neemt en naar behoren uitvoert. Wil je dat de burger niet neutraal maar ook nog eens tevreden is, dan zal boven het uitvoeren van de taken er ook hoffelijkheid en voorkomendheid bij moeten komen. Dit lukt niet met het het afwimpelen van de burger naar een firma, met het dichtstbijzijnde kantoor in Maasbracht.

Een zeer tevreden burger krijg je alleen als je als gemeente de burger vanuit een zorgzame, persoonlijke betrokkenheid bejegend.

In Landgraaf wordt op het gebied van openbare verlichting per direct de taken die je als burger van de gemeente mag verwachten niet meer uitgevoerd. Het kan niet anders dan dat je hierdoor ontevreden burgers creëert. Burgers ontevreden maken over je gemeente is in een periode van krimp bijzonder onverstandig. De drempel om te verhuizen is dan veel sneller genomen.

In een periode van krimp zou je als gemeente moeten excelleren op het gebied van dienstverlening om burgers zo loyaal te houden dat zij niet naar elders vertrekken. Zo gaat er door rare beleidskeuzes meer kapot dan ons lief is.

Ben Rewinkel
Fractievoorzitter SP Landgraaf