Groen licht voor vilapark Bousberg; alleen SP en GroenLinks tegen

11 december 2010

Groen licht voor vilapark Bousberg; alleen SP en GroenLinks tegen

Op de plek waar voorheen camping Bousberg was komt een villapark. Daar lijkt een meerderheid van de gemeenteraad voorstander voor te zijn. Alleen de SP en GroenLinks fracties stemden in de commissievergadering tegen. “We waren oorspronkelijk niet tegen bebouwing, maar we hebben in 2005 een compromis gesloten dat er ook sociale woningbouw zou komen” , legt Marc van Caldenberg uit. “Dit compromis is nu door andere partijen geschonden. Wij vinden daarom dat wij niet akkoord kunnen gaan met dit voorstel”.

Een aantal andere fracties hield hun kruit nog droog en komen in de raadsvergadering van donderdag 16 december mogelijk nog met op- en aanmerkingen.

Het plan is als diverse keren in aantal woningen teruggebracht. De eerste woningen die weggegumd werden waren de woningen die ook voor een smallere beurs betaalbaar zouden zijn. De minimale prijs ligt nu al bij 300.000 euro. Maar er zijn ook stukken grond die alleen al dit bedrag kosten.

Als je bedenkt dat er voor huurwoningen (niet appartementen) voor de smalle beurs in Landgraaf wachttijden zijn van 5 tot 10 jaar. Als je bedenkt dat dit nou net de woningen zijn die in het kader van de herstructurering, vanwege de krimp, gesloopt worden. Als je dan ziet dat er geen woningen (wel een handvol flats) gebouwd worden die voor Jan Modaal betaalbaar zijn. Als verder bekend is dat ongeveer 44% van de landgraafse inwoners een laag inkomen heeft.