Politiek is keuzes maken, coalitie kiest voor asfalt en niet voor mensen.

3 november 2010

Politiek is keuzes maken, coalitie kiest voor asfalt en niet voor mensen.

Gisteren was de gecombineerde commissievergadering als voorbereiding op de behandeling van de begroting in de gemeenteraad op 10 november a.s. Het speelkwartier voor de coalitie van GBBL, PvdA en VVD is voorbij.

Fractievoorzitter Ben Rewinkel van de SP stelt: “Politiek is keuzes maken. Deze begroting is het eerste echte wapenfeit waaraan we kunnen zien waar deze partijen naar toe willen. Het is een begroting die vele neo-liberale trekjes heeft. Een beleid waarbij de overheid die zich steeds verder van de burger vervreemd.”

Enkele punten uit de bespreking:

De voorstellen van het huidig kabinet (Bruin 1) betekenen dat Landgraaf in totaal 1.000.000 minder voor WSW gaat krijgen. Het lijkt niet dat deze mensen de bankencrisis veroorzaakt hebben. Maar het kan wel zo maar gebeuren dat vele tientalle Landgraafse WSW-ers zonder werk komen.

Een toezegging aan de SP is dat het college doet haar uiterste best om voor de raadsvergadering over de begroting duidelijkheid te geven over de extra kosten van de Buitenring voor Landgraaf. Dit nog los van de vragen die we hierover al eerder gesteld hebben.

Wethouder Janssen is overtuigd dat in 2011 er een samenwerkingsovereenkomst gesloten is met de Duitse buren over de randweg Abdissenbos. Zijn optimistische visie horen we al jaar in jaar uit. Het wordt tijd dat hij kleur gaat bekennen en gaat toezeggen dat als deze overeenkomst er in 2011 niet komt dat hij het gereserveerde geld voor ander zaken gaat gebruiken.

In de vergaderingen hebben we amendementen aangekondigd tegen het afschaffen van budget HALT, tegen het afschaffen van preventie criminaliteitsbestrijding, tegen het afschaffen preventieve gezondheidszorg en niet meer uitzenden van de raadsvergaderingen.

Wethouder Dritty gaf heel mysterieus aan dat er hoopvolle ontwikkelingen op korte termijn zijn tan aanzien van Waterworld in het uitloopgebied Gravenrode. Hij kon en mocht er echter niets concreets over toezeggen. Dit verhaal doet veel denken aan de methode Erfkemper. Veel verwachtingen, veel woorden, weinig concreets. Hoe dan ook, als SP zijn we tegen het volbouwen van dit gebied met vakantieverblijven.

Voor de SP fractie is het totaal onverteerbaar dat Landgraaf een bijstelling (lees bezuiniging) van 42.000 euro bij de bijzondere bijstand en armoedebeleid heeft klaarliggen. SP fractie heeft amendement al klaarliggen. Het kan toch niet zo zijn dat de mensen met het allerminste inkomen mee moeten betalen aan een bankencrisis.

Nog twee leuke:
Landgraaf heeft volgens de begroting in 2011 314 hectare aan binnenwater. Dit binnenwater wordt de komende jaren uitgebreid tot 335 hectare. Ambtenaren gaan om ons verzoek zoeken waar dat binnenwater gelegen is. En als ze het binnenwater nou niet kunnen vinden, dan verkopen het toch gewoon ... :-). Hebben we ook dekking voor het niet afschaffen van het armoedebeleid.

Wethouder Erkens denkt dat als hij en Ben Rewinkel in het dierenrijk zouden verblijven we beide olifanten zouden zijn. Hij met de dikke huid, en Ben Rewinkel met het goede geheugen.