Het papegaaienleger van het college

15 november 2010

Het papegaaienleger van het college

foto van Cristiano Oliveira

Tijdens de behandeling van de begroting verleden week woensdag zijn er 14 moties en amendementen in stemming gebracht. Ze waren allemaal afkomstig van de oppositiepartijen. De GBBL, PvdA en VVD hadden geen enkel voorstel voor verbetering van de begroting. Wel had de heer Smeets van de PvdA kritiek op een groot aantal zaken uit de begrotingskrant terwijl die ruim 250 pagina’s minder dan de echte begroting had. Hij verbond er geen enkele consequentie aan.

Alle moties en amendementen werden eensgezind door GBBL, PvdA en VVD weggestemd. Ze hebben zich daarmee zelf in de rol van een papegaaienleger voor het college van burgemeester en wethouders geplaatst. Geen enkele eigen constructieve gedachten en ook geen steun geven aan die van anderen. Het dualisme in Landgraaf is gestorven. Geen wonder dat dit college de uitzendingen van de gemeenteraad wil stoppen.

Een overzicht van de voorstellen van de oppositie zodat de lezer kan zien waar voor en tegen gestemd is en door wie:

Motie Fractie Huth over vermindering Precariobelasting: Voor waren fractie Huth, Silvertand en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Amendement GroenLinks voor de bouw van een Kennis en Informatiecentrum: Voor waren GroenLinks, CDA, fractie Teheux, fractie Huth, TON en SP. Ook een vervolgmotie van GroenLinks heeft het met dezelfde stemverhouding niet gehaald. De SP had een soortgelijk Amendement maar heeft dat niet ingediend. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie CDA over realisatie van een Kennis en Informatiecentrum: Voor waren GroenLinks, CDA, fractie Teheux, TON en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie CDA over beeldkwaliteit openbaar groen: Voor waren GroenLinks, CDA, fractie Teheux, fractie Huth, TON en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie SP over doorgaan subsidie onderwijsbegeleiding: Voor waren GroenLinks, CDA, fractie Teheux, TON en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie SP over open houden van zwembad In de Bende en zo nodig een minimale renovatie: Voor waren, CDA, TON en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie SP om mensen met een recht op plaatsing in de sociale werkvoorziening niet langer dan een jaar op de wachtlijst te laten staan (overigens is dit een verplichting voor de gemeente waaraan men zich niet wenst/wil/kan te houden): Voor was alleen de SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie SP over wethouders norm voor mensen die direct of indirect voor de gemeente werken: Voor was alleen de SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Motie van SP, samen met GroenLinks om het Marietje Kesselsproject door te laten gaan: Voor waren GroenLinks, CDA, fractie Teheux, fractie Huth, TON en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Amendement van SP om het preventieve project HALT door te laten gaan: Voor waren GroenLinks, en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Amendement van SP om niet te bezuiniging op de speeltuinen: Voor waren GroenLinks, Fractie Teheux, TON en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Amendement van SP om niet te bezuiniging op armoedebeleid en bijzondere bijstand: Voor waren CDA en SP. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

Amendement van SP om de raadsuitzendingen te blijven uitzenden, mede ondertekend door GroenLinks, CDA, fractie Teheux, fractie Huth, TON en SP werd alleen door deze partijen ondersteund. Tegen GBBL, PvdA en VVD.

De verschillende wethouders vonden de diverse moties en amendementen van de SP sympathiek maar weigerden deze over te nemen. Met de prijs voor de sympathiekste voorstellen kom je echter niet ver.
Uiteindelijk stemden alle partijen voor de begroting, met uitzondering van de SP. Reden de SP kiest voor mensen en niet voor asfalt.

Overigens recordhouder VOOR stemmen: SP
recordhouders TEGEN stemmen: GBBL, PvdA en VVD.